Bor i ett -40talshus och ska göra badrum/toa i källaren och har en fråga:

När jag sågade upp betonggolvet där befintliga gjutjärnsröret går ner så var gjutjärnsböjen inmurad i cementrör...

Jag ska lägga nytt avlopp (till Toa, bad och handfat) i ett angränsande rum och tänkte bara gå på det befintliga, under plattan, på andra sidan väggen i dagsläget... alltså inte aktuellt i dagsläget att byta ut HELA avloppet i källaren!

Hur gör jag för att täta 110plaströret i cementröret?
Cementröret har en ytterdiameter på ca 170-190cm(har inte grävt fram hela ännu, bara stosen och några cm på själva röret)

Har läst runt på forumet och googlat men hittar olika alternativ, det som lät smartast var väl att trä in det nya plaströret så långt det går och trycka in lite fogskum och sedan mura igen...? (fogskummet för att inte trycka in cement/bruket)

Anledningen till att jag tvivlar på en gummimuff är att jag tror att det kommer bli en för ojämn yta i cementröret när jag tar bort det befintliga järnröret och bruket?

Alternativ kan ju vara att försöka kapa cementröret bortom stosen och hitta nån övergång till det?

Vad för sorts bruk/cement ska jag, om det e en fungerande metod, använda???

Har inga som helst problem med mitt befintliga avlopp i dag och inga läckor vad jag vet..
Kommer säkert byta ut allt avlopp men inte i år och troligtvis inte nästa heller ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.