Vi skall göra en tillbyggnad på huset om ca 36 kvm med en liten pool (3 x 5 m) framför den. När vi grävt poolhålet har vi hittat allt man kan tänka sig som kunde vara ivägen, el, tele, vatten, avlopp m.m.

Min tanke var naturligtvis att leda om rören några m åt sidan, förbi poolen och tillbyggnaden och sedan in i huset. Vad jag upptäckte var dock att vatten och vvs inte går in i huset när de möter byggnaden, utan de går ca 2 m ner i marken, UNDER huset och sedan upp i plattan mot baksidan, slutet av huset. Är detta verkligen praxis?

Vad händer om dessa rör måste dras om? Får man riva halva huset då eller kan man köra "relining" och skjuta in nya rör i de gamla?

Jag står nu i valet och kvalet att antingen a) dra om avlopp helt och hållet och gräva upp runt hela huset med ny anslutning in i huset (vilket byggnadsnämnden rekommenderar, läs dyrt) eller b) lägga rören på den tilltänkta poolplatsen och där tillbyggnaden ska byggas i större skyddsrör och sedan gjuta mina två plattor över (rören ligger då 1-1,5 m under dessa plattor). Detta med tanken att om det blir problem så kan man gräva ett djupt hål framför tillbyggnad och pool och dra ut de gamla rören som då ligger i ett större rör och bara skjuta in nya. Hela dragningen är idag på en rak linje utan böjar.

Några tankar runt detta? någon?

Tacksam för all hjälp jag kan få med tips!

Mvh
andreas

Ja det är praxis, man försöker alltid att få vatten och avlopp där det ska vara.

Men om det nu är praxis, varför säger stadsbyggnadsnämnden "det skulle jag inte rekommendera" när jag frågar om jag kan lägga mina avloppsrör under nya poolens platta och under utbyggnadens platta då?

Och nu har jag i o f s fått veta att dessa plaströr i princip aldrig går sönder om det inte blir sättningar när man gjuter plattan, men OM eller NÄR de går sönder, hur hanterar man det då om det ligger under huset?

Mvh
Andreas

Rör till den egna fastigheten går ofta under plattan och den dagen de går läck gräver man ner nya runt om, om det nu inte går att komma åt dem.

Aha, så det finns en lösning =) Då kan jag i lugn och ro placera ut tillbyggnad och pool över mina vatten och avloppsrör, för om ändå huset är över dem, så kan ju lika gärna de nybyggda sakerna vara det också =)

Stort tack för svaret!

Mvh
Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.