18 561 läst ·
22 svar
19k läst
22 svar
Tvärstopp i avloppet, använda krut?
Sida 1 av 2
5 meter bort i 110mm röret är det presis tvärstopp, rensbandet blir böjt, 2 bars övertyck med kompressor och vatten gör ingen nytta, roterande rensband verkar inte fungera. Vad ska man hitta på härnäst? Vattnet sjunker inte undan en millimeter på ett dygn, misstänker att stoppet kan va upp till en meter...
Fungerar munstycket man kan köpa till högtryckstvätten? slår den sönder och löser upp ett stopp av detta slag tror ni?
Fungerar munstycket man kan köpa till högtryckstvätten? slår den sönder och löser upp ett stopp av detta slag tror ni?
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Vad tror du stoppet består av? Jag kör med liknande detta: http://www.jula.se/rensband-30-m-128781 som jag lånar av grannen, den böjer sig inte i första taget. Brukar liksom "slunga in" bandet så det hugger ordentligt. Drog ur en fet rotlimpa ur tegelrör med det, den var nog säkert 60-80 cm. In med bandet och sedan rotera det så det trasslar in sig i stoppet (funkar med rötter) och sedan dra sakta ut proppen.
Har även en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155229289 och har man ingen nilfisktvätt så finns det en liten adapter http://www.jula.se/search-result/?q=ADAPTER%20ALTO%20-%20NILFISK/K%C3%84RCHER som gör att den passar kärcher vilket jag kör. Funkar bra, tänk på att läsa bruxen bara så man inte har på eller kör utan fjädern.. vilket som nu gäller i det aktuella fallet. Funkar bra om man har tillgång till el och vatten och HT-tvätt så klart. Drar sig in bra i röret.
Har du möjlighet att attackera stoppet från "baksidan", nedströms så att säga så brukar det funka bäst.
Har även en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155229289 och har man ingen nilfisktvätt så finns det en liten adapter http://www.jula.se/search-result/?q=ADAPTER%20ALTO%20-%20NILFISK/K%C3%84RCHER som gör att den passar kärcher vilket jag kör. Funkar bra, tänk på att läsa bruxen bara så man inte har på eller kör utan fjädern.. vilket som nu gäller i det aktuella fallet. Funkar bra om man har tillgång till el och vatten och HT-tvätt så klart. Drar sig in bra i röret.
Har du möjlighet att attackera stoppet från "baksidan", nedströms så att säga så brukar det funka bäst.
Redigerat:
Bakifrån är bäst men (tyvärr) är det sällan det går detta är troligen för att det alltid ska jävlas.
Rensband är oftast inget bra då det allt som oftast bara gör "hål" i skiten.
Det bästa är sån slang du fått inlänkad.
Det är ingen ispropp du fått? För isf är det omöjligt att peta igenom den men såklart tar vattnet den nästan direkt.
Har du rejäl osis har röret kolapsat och då är det grävning som gäller om det är utomhus.
Rensband är oftast inget bra då det allt som oftast bara gör "hål" i skiten.
Det bästa är sån slang du fått inlänkad.
Det är ingen ispropp du fått? För isf är det omöjligt att peta igenom den men såklart tar vattnet den nästan direkt.
Har du rejäl osis har röret kolapsat och då är det grävning som gäller om det är utomhus.
De där tillsatserna till högtryckstvättarna kan vara effektiva. Se bara till att inte starta högtryckstvätten innan du stoppat in munstycket i avloppet.
(Om du väljer att göra det ändå, så ska du inte heller då glömma kameran.)
(Om du väljer att göra det ändå, så ska du inte heller då glömma kameran.)
Har en så- fruktansvärt tryck-in i röret och tryck på avtryckaren äter sig sedan in i skitenandersmc skrev:
Det här problemet påminner mej om texten till den här låten på youtube - det finns tyvärr ingen översättning men det ska nog inte vara några problem för Skåningarna på forumet att förstå vad dom sjunger
http://www.youtube.com/watch?v=2dTw-F6WrCk&playnext=1&list=PL421648B67367B6EF&index=30
Lite skånsk folkmusik....Faktiskt riktigt glad och trallvänlig musik - med bra text som passar in på den här tråden!
http://www.youtube.com/watch?v=2dTw-F6WrCk&playnext=1&list=PL421648B67367B6EF&index=30
Lite skånsk folkmusik....Faktiskt riktigt glad och trallvänlig musik - med bra text som passar in på den här tråden!
Redigerat:
Hej,
Ni som har erfarenhet av högtryckslangarna. Hur mycket ska man spola innan man ger upp?
Vi har torpargrund och har möjlighet att attackera från valfritt håll men att gå via toastolen är verkligen inte lätt. Blev lovad att munstycket bara skulle flyga igenom, kanske gör vi något fel? Vi körde på ett tag från rensluckan under huset men gav sen upp.
Funderar nu på att ringa in spolbilen men jag tror inte de kommer att kunna ta sig fram till huset pga dåligt väglag.
Kanske är värt att testa en gång till, vad tror ni?
Ni som har erfarenhet av högtryckslangarna. Hur mycket ska man spola innan man ger upp?
Vi har torpargrund och har möjlighet att attackera från valfritt håll men att gå via toastolen är verkligen inte lätt. Blev lovad att munstycket bara skulle flyga igenom, kanske gör vi något fel? Vi körde på ett tag från rensluckan under huset men gav sen upp.
Funderar nu på att ringa in spolbilen men jag tror inte de kommer att kunna ta sig fram till huset pga dåligt väglag.
Kanske är värt att testa en gång till, vad tror ni?
Redigerat:
Går det att komma till "bakifrån" så gör det så vattnet kan ta vägen ut när du drar i gång. Kör du ner den förbi kröken en bit innan du blåser på med vattnet så bör du klara dig.. men man vet aldrig när vattnet står i röret.
Är det ett stort stopp får man köra ett tag, men du märker när det lossnar om vattnet står och trycker på. Håll koll på det som kommer ut så ser du när det kommer annat än vatten.
Är det ett stort stopp får man köra ett tag, men du märker när det lossnar om vattnet står och trycker på. Håll koll på det som kommer ut så ser du när det kommer annat än vatten.
Redigerat:
Jag lyckades låna en högtryckstvätt med spolmunstycke å jag kunde bara inte låta bli, var tvungen att testa den "inair".. Nu pratar vi inte mer om det...
Jag tryckte ner slangen mot stoppet och satt å drog i slangen medans den kämpade för att komma framåt som en rackans betonghammare "a la lite" Ibland hände ingenting och ibland stack den iväg nån centimeter. Verkade drygt men jag fortsatte och efter säkert en halvtimme sjönk vattnet lite vilket innebär att jag var igenom, som en gasell över snövallarna sprang jag till brunnen, kastade upp brunnslocket å glodde ner i tanken.. Det kom ut allt möjligt kan jag säga, såg mest ut som betong och till sist en jvla toadofthållare som säkert startat hela skiten. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur denna sörja av hårda hopbetongkletade pappers och skithögar skulle kunna förflyttas elller trasas sönder av vare sig band eller roterande fjäder.
Jag säger bara det, högtryck is the shit
Jag tryckte ner slangen mot stoppet och satt å drog i slangen medans den kämpade för att komma framåt som en rackans betonghammare "a la lite" Ibland hände ingenting och ibland stack den iväg nån centimeter. Verkade drygt men jag fortsatte och efter säkert en halvtimme sjönk vattnet lite vilket innebär att jag var igenom, som en gasell över snövallarna sprang jag till brunnen, kastade upp brunnslocket å glodde ner i tanken.. Det kom ut allt möjligt kan jag säga, såg mest ut som betong och till sist en jvla toadofthållare som säkert startat hela skiten. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur denna sörja av hårda hopbetongkletade pappers och skithögar skulle kunna förflyttas elller trasas sönder av vare sig band eller roterande fjäder.
Jag säger bara det, högtryck is the shit
@ Ryabacken.
Skönt för dig att skiten löste sig. Finns fan inget värre än avlopp.
Förvånas ofta över att folk som jobbar med sånt inte mår sämre! Har sett en som iförd foppatofflor körde hetvatten så det skummade ordentligt. En annan åt macka med en hand och körde rensmaskin med andra.
Trägen vinner!!
Skönt för dig att skiten löste sig. Finns fan inget värre än avlopp.
Förvånas ofta över att folk som jobbar med sånt inte mår sämre! Har sett en som iförd foppatofflor körde hetvatten så det skummade ordentligt. En annan åt macka med en hand och körde rensmaskin med andra.
Trägen vinner!!