he he ja fast då hade tusentals hus i min kommun fått göra miljömässiga avlopp...saturnus skrev:Hade kommunen fått del av dina planer, hade man nog spikat igen dörrana till huset, och ett föreläggande.
Det var inget latmansjobb, att anlägga en stenkista förr. Jag tror att problemet med din kista, kan vara att grundvattnet trycker på, så att gräva nedåt är ingen bra lösning, utan snarare bör gropen vidgas. Använd sedan skärv/makadam eller kross 0-100....och så blommor på toppen, så ingen anar något. Är det planer på VA i området, kan du räkna med att kommunens gubbar är ute i området och planerar för detta. Försök få till en blomstersättning, ovanpå stenkistan, i form av kommunens vapen, så blir dom nog nöjda.
Har tänkt knytnävsstor natursten, sen att göra den rätt stor men inte så djup är precis min tanke.
Saturnus känns också rätt flummigt...
Jag har byggt en enda stenkista för dränering och en del dagvatten till fritidshus. Lät traktorgrävaren gräva en rejäl grop, fyllde med så stora stenar som möjligt, kanske 30-60 cm (vitsen är väl att man ska få en stor volym håligheter). På med markduk och sedan återfyllning med finare material. Markduk är väl ett måste om du anlägger rabatter. Ett betongrör blir väl en lyxigare variant och förhindrar effektivt att mindre fraktioner kommer in från sidan, men nog tycker jag att röret borde vara kanske 100 cm diam för att svälja så mycket vatten som möjligt, men det beror ju på marken i övrigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden