Vi håller på att dra in kommunalt vatten och avlopp och upptäckte nu att vattnet in i huset ligger i plattan mellan entréplan och källaren med rör som går både uppåt och neråt.

För att vattenmätaren ska kunna sitta på inkommande röret innan det delar sig måste vi dessvärre sätta den på utsidan av huset. Hur gör man det? Vad jag förstår så ska det vara frostfritt och sitta på 50-120 cm höjd.

Det enda jag kan komma på är att bygga en låda, men hur får man det frostfritt och godkänt av kommunen (för avläsning etc.)???

Om det finns någon som har erfarenheter av detta eller konkreta råd så tas dessa tacksamt emot!

/Kalle

Så vattnet kommer in direkt i valvet, grenar sig också i valvet där ett går uppåt och ett neråt? Iom att du skriver plattan antar jag att du har betongvalv?
Om det är så hade jag proppat ett av de rören, antingen ovan eller under valvet. Låt säga proppat alldeles ovan golv på övervåningen och kopplat in mätaren på röret i källaren. Sedan satt ett T efter mätaren och gått upp genom valvet i ett nytt hål och kopplat ihop röret med det jag kapat där uppe. Om jag förstått utgångsläget rätt borde det funka.
Har du träbjälklag är det ju lättare att ta upp golvet och dra upp/ner rör till mätaren innan förgreningen. Det går även att bila fram röret om man har betongvalv och göra på samma sätt.... Utomhus skulle jag inte sätta mätaren iaf:S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.