Hej!

Har ett helt nybyggt hus (flyttade in april 2009) med egen djupborrad brunn på ca 60m. Till brunnen har jag en dränkbar pump från Grundfos och en hydropress. har fungerat klanderfritt tills idag, bra vatten har vi också haft (skickat in två vattenprov).

Dock uppstod något mycket tråkigt idag, min sambo ringde mig på jobbet och sa att vattnet plötsligt blivit kraftigt missfärgat (brunt) och att det kom massor av grus i vattnet, gav henne instruktion att låta kranen stå öppen och spola vatten. När jag kom hem två timmar senare var kranen fortfarande öppen och vattnet såg något bättre ut. Men så fort man stägde av vattnet i 5 min och spolade igen så var det återigen kraftigt missfärgat.

Började undersöka min hydropress och upptäckte då att så fort den gått upp i tryck (ca 4 bar) så tappar den plötsligt hela trycket ned till 0 på bara ett par sekunder, detta trots att inget vatten tappas någonstans i huset. Min gissning är att den trycker tillbaka allt vattnet ned i brunnen igen och därmed blir det en ruskig kaskad med vatten som spolas ned i hålet igen (detta sker ju då varje gång hydropressen gått upp i tryck = var 30:e sekund) och då virvlar bottenslam och grus i botten av hålet upp i vattnet och kommer därmed också in i hydropressen och således också i huset.

Kan detta vara en rimlig gissning?? misstänker ju därmed att backventilen i den dränkbara pumpen aldrig stänger och därmed skapar denna situation???

Nästa fråga är, kan man kräva nån garantiåtgärd på detta från installatören? Huset är ju trots allt lite drygt 1,5år endast? Kan bli en ganska dyr process då hela slangen måste tas upp ur brunnen och bottenventilen bytas. Kan detta möjligen täckas av en hemförsäkring?

ja som ni förstår är frågorna många, men just nu står jag alltså helt utan vatten och har tvingats tappa upp några dunkar för att klara hushållet och toalettbesöken.

Vore oerhört tacksam för lite svar och funderingar....

tack på förhand

Du har säker rätt i din gissning, låter helt rimligt. Men är du säker på att backventilen sitter nere vi pumpen?
Har själv samma utrustning som dig men min backventil sitter strax innan tryckvakten.
Men skulle det vara så att backventilen sitter vid pumpen så är det inte hela världen. Det är ju bara att hala upp hela paketet, det gör du lätt själv.

Glömde nämna en annan sak, nu när du har kört ut vatten med partiklar i så har du ju ett annat problem.
Det sitter små filter lite varstans. Typ i anslutningsslangen till tvättmaskin, diskmaskin och i många duschblandare och tappkranar. Så får du dåligt flöde någonstans så vet du varför, bara att plocka ner och rengöra.

tack för ditt svar Melton, har du en bild på hur din backventil ser ut??? Hade ju varit som en dröm om även min satt där. att hala upp hela paketet på 60m kan väl inte vara helt enkelt? Måste jag gräva ned längs foderröet och lossa på anslutningen från foderröret?? Är ingen dröm att gräva ett hål på 1,5 meter i detta vädret....

Återigen Tack!

Du har helt säkert en backventil i pumpen, men du kan sätta en ny på inkommande (före tryckbrytaren) det gör inget om den gamla sitter kvar

Nä, någonbild har jag inte. Men backventilen är ca 8 cm lång i mässing. Ser ut som en liten rörbit, lite tjockare än anslutna rör/slang.
Det finns en riktningspil på den men det är inte säker du kan se den.

Gräva behöver du inte göra, där vattenslangen passerar foderröret så finns det en liten anordning som gör att du bara kan dra upp allt. Slanganslutningen på insidan foderröret sitter i en klycka med packningar.

Min pump sitter på 80m och jag hade inga problem med att montera grejerna. Borde vara lika enkelt att demontera/ta upp. Men visst är det lite tungt men du har ju en del vatten i borrhålet, så att flytkraften hjälper ju till lite iaf.

Hur har det gått?

Hej Melton!

Fick tag på den lokala röris, som ställde upp med kort varsel.. Två glada gossar med slangvinda på släp dök upp strax innan lunch igår.. hissade upp pumpen och såg direkt att gummit i bottenventilen var borta.. de lossade på pumpen från PEM-slangen och monterade dit en extern backventil och sänkte tillbaka pumpen igen. Vattnet såg förfärligt ut i ca 5-6 timmar efter det, trots att jag spolade hela tiden.. Framåt kvällen klarande dock vattnet alltmer och sent på kvällen var det återställt till det normala.

Det är en SQ2-70 pump från Grundfos som sitter i brunnen och den är drygt 1,5 år gammal. Enligt rörisen är detta relativt ovanligt. Borde man inte kunna kontakta Grundfos för att höra vad dom har att säga om detta? Stod utan vatten i nästan två dygn p.g.a. detta. Tycker faktiskt det borde täckas av någon form av garanti eller goodwill...

Jodå, om du köpt pumpen som privatperson så täcks denna av konsumentköpslagen och dess 3 års reklamationsrätt, dvs uppstår felet inom 3 år så skall försäljaren av pumpen ersätta dina kostnader om det är ett s.k. "ursprungligt fel" - om pumpen suttit där och skött sitt jobb och detta händer så är detta ett ursprungligt fel, backventilen skall naturligtvis hålla längre än 1.5 år. Kollade precis på Grundfos hemsida och tittade i deras pristlista (Pdf) där det även står att de lämnar 2 års garanti på sina pumpar. Frågan är bara vem som skall stå för dina kostnader, har du köpt pumpen själv så skulle jag tro att Grundfos eller återförsäljaren (via Grundfos) tar detta. Bara att ringa och påtala felet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.