7 494 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Panik! Stopp i avloppet!
Sida 1 av 2
Här är det tvärstopp i avloppet, självklart en lördagmorgon!! Vem kan man ringa i jönköpingsområdet?? Hittar ingen!
Hittar du ingen så rekommenderar jag ett besök hos närmaste byggvaruhus och köpa ett rensband, bra handskar och en sjysst klänypa för näsan och sedan köra igång själv. Lär ta lite tid men du klarar dig med under några hundralappar för att fixa det hela.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Rensband har jag aldrig haft nån nytta av däremot en slang till högtryckstvätten, den har rensat allt hos oss och tjänat in sin kostnad med råge.
Googla på rörjour eller nåt så kommer Du att hitta nån som jobbar helg, här i stan har OCAB jour bla. men det finns säkert fler.
Eller gula sidorna på eniro
Googla på rörjour eller nåt så kommer Du att hitta nån som jobbar helg, här i stan har OCAB jour bla. men det finns säkert fler.
Eller gula sidorna på eniro
hittar verkligen inget, men gör OCAB sånt också? Det finns ju här i stan men jag trodde inte dom gjorde sådant.
ocab gjorde inte det, men han sa att jag skulle avgöra själv om det behövdes rörmokare eller spolbil. Spolbil låter rimligast va? Det är ju stopp helt enkelt..
Kommer en sådan strax... självklart att det skulle hända en lördag. Ringde en rörmokare i veckan och han skulle komma nästa vecka och kolla på det. Oväntat att det hände nu.
eller ska man ringa sitt försäkringsbolag? var nån som påstod det...
Stopp i avlopp, Shit happens..
En "mask" till högtrycken är alltid bra, och allt som oftast är det det spolbilar använder. Men rensband skall klara det också, om det inte är textil eller nått sånt i vägen. Rost kan ställa till det med,
En "mask" till högtrycken är alltid bra, och allt som oftast är det det spolbilar använder. Men rensband skall klara det också, om det inte är textil eller nått sånt i vägen. Rost kan ställa till det med,
Spolbilen är nog det rätta, framförallt med tanke på din fråga din andra tråa, http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/156690-later-fran-avloppet-efter-spolning-av-wc.html , där du hade "gurgel" i avloppsstammen. Förhoppningsvis är stoppet borta nu.
Glöm inte att fråga om orsaken till stoppet. Är det "bara" 50 års ansamling av fett eller är det så att avloppsrören "satt sig" så att det är bakfall någonstans eller kan det vara trädrötter som vuxit igenom röret och satt igen? Hur stort var stoppet? Hela röret eller bara en meter?
Glöm inte att fråga om orsaken till stoppet. Är det "bara" 50 års ansamling av fett eller är det så att avloppsrören "satt sig" så att det är bakfall någonstans eller kan det vara trädrötter som vuxit igenom röret och satt igen? Hur stort var stoppet? Hela röret eller bara en meter?
jag frågade hur det kom sig och han sa att det var fett, matrester och ludd. Problemen i min andra tråd försvann med detta.
Hörde från en annan i samma situation, att detta ofta händer när man som barnfamilj tar över ett hus där en ensam äldre har bott. I våra fall var det just så. Vi har bott här sen i juli och farbrorn vi köpte det av hade bott här själv sen -98 eller nåt sånt.
Hörde från en annan i samma situation, att detta ofta händer när man som barnfamilj tar över ett hus där en ensam äldre har bott. I våra fall var det just så. Vi har bott här sen i juli och farbrorn vi köpte det av hade bott här själv sen -98 eller nåt sånt.
Inte nöjd med livet när detta hände oss nu igen! Även denna gång en lördag!! Mindre en två månader sen alltså.
Denna gång satt det riktigt jäkla hårt, men framför allt långt in. Misstänkt nära tomtgränsen så imorgon ringer jag till en som kommer och filmar röret och hoppas på att felet ligger utanför vår tomt.
Denna gång satt det riktigt jäkla hårt, men framför allt långt in. Misstänkt nära tomtgränsen så imorgon ringer jag till en som kommer och filmar röret och hoppas på att felet ligger utanför vår tomt.
Tyvärr hjälper det inte om röret sitter utanför tomten.. Det är DITT rör anda fram till anslutningspunkten....färgdoktorn skrev:Inte nöjd med livet när detta hände oss nu igen! Även denna gång en lördag!! Mindre en två månader sen alltså.
Så.. sitter felet utanför din tomt, får du vackert be markägaren (grannen) om lov (vadå be? Det är ditt rör och det SKALL finnas servitut på det). Så, hoppas att det är fel på din tomt istället.
Reserverar mig för avvikande ordning då det gäller avlopp i olika kommuner. Men vill minnas att alla kommuner tillämpar detta. Kommunen tar bara ansvar för "sin" del av avloppet. D:v.s efter anslutningspunkten.
Mjölk.... kan/är en bra "signalvätska". Häll mjölk i dass, spola och kolla (be nån spola när du kollar) vid din anslutningspunkt. Det bör finnas lucka/brunn där. Då kan du "kolla/filma därifrån. Men... är det bom stop så be om hjälp från kommunen med att "hitta" din anslutningspunkt.