Hej.

Jeg er dansker, men bor i Skåne. Håber i forstår hvad jeg skriver.

Jeg opdagede pludselig at udløbsrøret fra min trekammarbrønd ikke tog imod vandet. Der er jo så flere muligheder:

- At der er skidt i spredningsrørene
- At grundvandet har forurenet min infiltration (hvilket ikke er sansynligt)
- At infiltrationen er mættet med vand og slam.

Jeg var ude for en arbejdsulykke for 4 år siden, hvor jeg brækkede ryggen, og blev pensionär (er 37 år gammel), og fik en erstatning jeg brugte til at købe et lille fritidshus i Hässleholms kommune, fordi en pension ikke er på mange penge, og jeg derfor ville have lave udgifter.
Da jeg købte huset anede jeg ikke hvad en trekammerbrønd var, og vidste ikke hvordan den fungerede - det gør jeg så nu, hvor den ikke fungerer.

Om infiltrationen er slut, så har jeg et problem, for der hvor min nuværende (godkendte) infiltration ligger, er der bare 30 meter til min borede vattenbrunn (30 meter dyb), og ingen steder på min tomt er der 50 meter til min vattenbrunn, som jeg hat læst er mindste afstand. Jeg frygter derfor at jeg ikke kan få godkendt en ny infiltration.

Skal jeg til at have ny kloakering til huset med sluten tank, osv. så må jeg desværre flytte fra huset, da jeg har for lav indkomst til at kunne låne penge i banken, och selv hvis jeg kunne, så ville jeg ikke kunne betale afdragene.

Er der nogen der ved om en allerede godkendt infiltration må genanlægges på samme sted, ifølge kommunen?
Hvis man må, ville infiltrationen så fungere, hvis man gravede den gamle infiltration op, og lagde nye rør og makedam, eller skal den flyttes for at fungere?

Jordbundsforholdene er gode her, med masser af grus och sten, langt ned til grundvand (7 meter), og alle grannernes infiltrationer er 30 år gamle, og har ingen problemer. Min infiltration er bare 15 år gammel.

Jeg har ikke tænkt mig selv at lave den, men ville bare gøre mig klart, hvad jeg kan risikere, og hvad mulighederne er. Kender et par flinke entreprenører, der måsle gerne ville lave gravearbejdet og rørlægningen for 20.000,- kr, som desværre er alt jeg ejer.

Hej!
Det första man kan göra är att ta kontakt med det företag som sköter slamtömningen av 3-kammarbrunnen. De har ofta även en spolbil som kan spola infiltrationen så att skräp som har fastnat i spridarrören kan lossna. Med lite tur så kan detta hjälpa. Titta noga i fördelningsbrunnen (efter 3-kammaren, före infiltrationen) så att det inte finns slam i den. Om det finns slam: ta bort det obedelbart och fundera sen över varför det har hamnat där. Finns det t-rör eller liknande i 3-kammaren som förhindrar att slammet följer med till fördelningsbrunnen?

Om det inte skulle hjälpa att spola så måste nog infiltrationen grävas om tyvärr. När det gäller 50 meter skyddsavstånd till dricksvattenbrunnen så gäller inte det på alla fastigheter. Om marken inte lutar ner mot brunnen och om markens inte är för genomsläpplig kan man klara sig med 30 meter (http://www.swedishepa.com/Documents/publikationer/620-8147-0_del2.pdf - tabell 5 - inte lagtext men det är det enda inspektörerna har att gå på när skyddsavstånd ska bedömas). Om det är svårt att få igenom 30 meter skyddsavstånd kan man säga att man ska provta sin vattenbrunn varje år och skicka in analysresultaten till miljökontoret.

Ja, det går att gräva om en infiltration på samma plats som den gamla ligger. De massorna som grävs bort räknas då som farligt avfall och då blir det ganska dyrt att bli av med det. Sedan måste man fylla med nya massor, markbäddsand och makadam. Det behövs då ett nytt tillstånd från kommunen, även om man gör en precis likadan anläggning som innan. Juridiskt sett är det ändå en nyanläggning.

Ok - tusind tak for svaret.

Jeg må bestille en spuling, og så håbe på det virker. Men om gravearbejdet er gratis, så kan det være, at prisen kan holdes under 25.000, selv om jeg skal lave ny infiltration, og det kan jeg måske klare økonomisk. Så må jeg jo høre med kommunen om infiltrationen kan ligge umiddelbart ved siden af den gamle, så jeg kan lade det forurende materiale ligge.

Endnu engang tak

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.