Har precis tagit upp röret ur marken och konstaterat att spetsen är helt igensatt.

Har en fundering, istället för att köpa en ny spets så har jag tänk att borra ett hål lagom stort för ett avloppsrör (110mm), borra små hål längst ner för att få vattnet att sippra in och när röret är på plats (ca 3,5 meter ner) lägga i en slang som sedan kopplas till pumpen, självklart sätts ett vattenfilter innan anslutning till pump. Detta blir dels billigare samt att man aldrig behöver oroa sig för stopp.

Nu till frågan; kommer detta att fungera??

Krilleman
Hur ska du få till en spets så du kan trycka ner avloppsröret i backen 3,5 meter!?

Jag skulle spontant säga att godstjockleken på avloppsröret är en nackdel, desto mera gods desto större chans att dina borrhål blir igensatta och allt jobb du gjort blir till ingen nytta. Hur stora hål hade du tänkt borra?

I en vanlig spets är ju hålen eller slitsarna 0,5-1mm

• Gilla
svanen103
  • Laddar…
Det blir ett hål på 175mm, hade tänkt att trycka ner röret utan någonting i änden. de små hålen hade jag tänkt mig 2 eller 3 mm, vattnet kommer att kunna passera dessa men även tryckas upp underifrån.

Får jag tag rör, slang etc idag så blir det ett första försök ikväll. Återkommer med resultat.

Krilleman
Hur mycket skit har du då inte med dig upp i röret?!

krilleman_215 skrev:
Hur mycket skit har du då inte med dig upp i röret?!
Jag antar att du menar om man har plaströret öppet nedtill, en rörspetsbrunn är väl bara en spets med massor av små hål kring den samt i röret den är fäst i? I så fall borde det fungera med avloppsrör om man sätter ett lock i botten på den som är nere i marken, då kan inte jord och andra partiklar sugas upp nedifrån utan bara det som kommer genom hålen man borrat upp ?

Krilleman
Men hur trycker du ner ett 110mm avloppsrör i marken med en propp monterad?! Någon typ av spets lär ju monteras för att trycka undan gjord/grus vid färd nedåt...

En rörspets kan du fysiskt slå ner med kraft, den tål det. Hur mycket stryk tål ett plaströr innan det spricker?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.