Blev lite förvånad när jag drog ut spisen och hittade avsågade rör och plastslangar på golvet! Rören kommer från väggen mot badrummet. Någon som kan förklara vad man har gjort här och varför?

• kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rören är säkert rester från en tidigare installation.
Slangarna på golvet kan mycket väl innehålla elkablar.

Det är inte så att rören är gammal vatten dragning och kall/varm vatten nu går i blå/röd slang? Ser ut som någon form av avloppsrör som slangarna är fästa vid.

Stambyte skall vara gjort i lägenheten, men lite slarvig lösning är det inte?? :)

Så kan man väl inte ha det framöver? Gär man stambyte borde väl föreningen se till att det görs korrekt?

yuphin skrev:
Stambyte skall vara gjort i lägenheten, men lite slarvig lösning är det inte?? :)

Så kan man väl inte ha det framöver? Gär man stambyte borde väl föreningen se till att det görs korrekt?
Och vad är korrekt då? Är avloppsröret fixerat och slangarna sitter fast i det så förstår jag inte vad som skulle vara fel.

Vem bryr sig för övrigt om hur det ser ut bakom spisen?

Redigerat:
Du ser ett stambyte, Dom avsågade rören är dom gamla vattenrören. Sen kommer det nya pexrör ifrån Roth "röd o blå"

Krilleman
Klantigt att lämna så där mycket koppar kvar med tanke på det höga skrotvärdet! :wow:

Så då borde det vara lugnt att ta bort dom gamla kopparrören? dom sitter i vägen för spisen och om det bara är att rycka bort dom så är det konstigt att man inte gjorde det vid stambytet. Men kopparpriset kanske var lågt då :)
vart kan man sälja dom då? :)

Krilleman
Du kan lugnt kapa koppar-rören intill väggen till vänster!

Misstänker att rören ej är kapade vid stambytet pga ett litet underskåp till vänster innan väggen..Dom kapade bara bakom spisen men min nya spis går ej att skjuta helt in då den ser annorlunda ut på baksidan.

Jag drog lite io rören och det visade sig att det bara var att ta loss dom...behövde inte såga...ett mysterium att dom satt kvar..i vägen för spisen ju! men inte alla som bryr sig om såna bagateller kanske :) Problemet löst för min del dock! Tack för råd, som amatör blir man osäker och man kanske hade kallat dit en rörmokare...Man kan spara en hel del slantar här på byggahus.se :)

Krilleman
d^_^b :wow: d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.