Hej!

Förra sommaren upptäckte vi att t-röret som ska sitta på utloppet i trekammarbrunnen var borta och det visade sig vara helt stopp i infiltrationsslangen.

Vi hyrde då en minigrävare och grävde upp slange fyllde på med nytt singel la i ny slag och fyllde igen. Nu i vår visar det sig att det kommer upp vatten i vägdiket samt i slänten nermot diket. som ligger precis nedanför brunnen och det har det aldrig gjort förut. Det luktar också lite avlopp vilket heller aldrig känt förut.

Kan det vara så att infiltrationsbädden har förstörts av slammet som kommit ut medan t-röret varit borta? Finns det något vettigt sätt att komma åt problemet om än lite provisoriskt. Jag antar att vi åker på en helt ny installation så smånng om men just nu är det takbyte och annat på gång. Jag funderar på om det skulle gå att gräva ner lite djupare vid slangens myning och lägga i sten där? Der verkar som att vattntet kommer i dagen just där slangen slutar.

Tacksam för tips och idéer.
/Mats

Risken är att hålen i slangen/röret som släpper ut vattnet i infiltrationsbädden har lagts igen. Det kan troligtvis hjälpa med en högtrycksspolning. Ring till kommunen eller nån åkare som har spolbil.

Slangen blev bytt förra sommaren då jag grävde om och det fylldes rejält med singel. Men jag har kommit på en annan möjlig orsak till problemet. Infiltrationen ligger nämligen alldeles intill landsvägsdiket vilket innebär att det blir en slänt alldeles intill slangen. Vattnet som skulle ha runnit ner i jorden springer förmodligen fram på grund av slänten då marknivån hamnar under slangen bara någon 1 meter ifrån. Hade marken varit plan skulle förmodligen inget vatten trängt upp till ytan. När jag grävde upp och gjorde om så blev det väl fyllt mera singel där det förut varit mer packad och svårgenomtränglig matjord.

Jag ska försöka att fylla upp med lite mer matjord i slänten och se om det möjligen blir bättre. Egentligen är nog brunnen felplacerad redan från början för det kan ju inte vara bra att marknivån faller undan så där direkt intill slangen. Dessutom pekar änden av dräneringsslangen svagt ner mot diket. Jag skulle ha försökt att få den lite högre upp.

Någon som vet om man bör kröka till änden på slangen på något sätt. Jag har sett på en del bilder en krök och ett rör som kommer upp ur marken med ett lock på.

/Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.