6 180 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Fritidshus och BDT (bad, tvätt, dusch)
Hej, bor just nu permanent i ett litet fritidshus som jag renoverat och till stora delar så när på klart.
Jag har även ett mindre hus sidan av och där finns bastu, tvättmaskin och dusch. Köpte huset för några år sen och trodde väl att allt var i sin ordning, men i sidohuset där jag har dusch och tvätt finns ingen reningsanordning/filtrering och nu har miljökontoret skickat ut papper till mig och kringboende för att utvärdera hur situationen för avlopp ser ut i området. I själva huvudhuset har går diskvattnet ut till en borrad brunn och jag har en förbränningstoalett (Cinderella).
Huset är mitt men tomten är arrenderad. Givetvis funderar jag på här om jag kommer åka på någon slags smäll och behöva åtgärda detta med en infiltrationsbädd eller liknande.
De flesta pengarna har gått till övrig renovering och detta kom som en överraskning. Kommer jag slippa med tanke på att jag bor själv i ett mindre hus, eller det kanske inte har någon betydelse?
Finns det någon lösning på om det går att slippa bli drabbad av en åtgärd eller är de stenhårda på sånt här?
Vad kan jag göra? :S
Jag har även ett mindre hus sidan av och där finns bastu, tvättmaskin och dusch. Köpte huset för några år sen och trodde väl att allt var i sin ordning, men i sidohuset där jag har dusch och tvätt finns ingen reningsanordning/filtrering och nu har miljökontoret skickat ut papper till mig och kringboende för att utvärdera hur situationen för avlopp ser ut i området. I själva huvudhuset har går diskvattnet ut till en borrad brunn och jag har en förbränningstoalett (Cinderella).
Huset är mitt men tomten är arrenderad. Givetvis funderar jag på här om jag kommer åka på någon slags smäll och behöva åtgärda detta med en infiltrationsbädd eller liknande.
De flesta pengarna har gått till övrig renovering och detta kom som en överraskning. Kommer jag slippa med tanke på att jag bor själv i ett mindre hus, eller det kanske inte har någon betydelse?
Finns det någon lösning på om det går att slippa bli drabbad av en åtgärd eller är de stenhårda på sånt här?
Vad kan jag göra? :S
Eftersom du inte har en godkänd anläggning så kommer kommunen att kräva att det åtgärdas. Det kommer säkerligen att krävas en trekammarbrunn och en efterföljande infiltrationsbädd. Förstår att det inte känns så kul för dig eftersom det kostar en slant. Men vad du kan göra för att minska kostnaderna är att undersöka om du inte kan ha en gemensam anläggning tillsammans med några grannar.
Fy attansHemmakatten skrev:Eftersom du inte har en godkänd anläggning så kommer kommunen att kräva att det åtgärdas. Det kommer säkerligen att krävas en trekammarbrunn och en efterföljande infiltrationsbädd. Förstår att det inte känns så kul för dig eftersom det kostar en slant. Men vad du kan göra för att minska kostnaderna är att undersöka om du inte kan ha en gemensam anläggning tillsammans med några grannar.
Kan man få böter för att det är som det är just nu, eller räcker det med att man åtgärdar det?
Hur lång tid kan man få på sig?
Nej, böter kommer du inte att få. Kommunen är inte ute efter att "straffa" invånarna utan syftet är att skona miljön. Hur lång tid du har på dig att åtgärda vet jag inte, men troligt är att kommunen vill ha in en åtgärdsplan några månader efter besöket och att kommunen därefter ger dig tillräckligt med tid för själva åtgärden. Upp till ett år kanske, men nu gissar jag.
Men som sagt, försök att gå ihop med några grannar, det blir betydligt billigare med en gemensam anläggning. KOmmunnen brukar vara positivt inställda till sådana lösningar.
Men som sagt, försök att gå ihop med några grannar, det blir betydligt billigare med en gemensam anläggning. KOmmunnen brukar vara positivt inställda till sådana lösningar.
Medlem
· Västra Götalands län
· 58 inlägg
Vad menar du med att diskvattnet går till en borrad brunn? Borrade brunnar är vanligt att ha som dricksvattentäkt. Det går inte att skicka nåt avloppsvatten dit. Gå ut och titta på den brunnen, kanske är det en 3-kammarbrunn? I så fall kanske det går att leda vattnet från det andra huset dit och bara bygga en infiltration efter (förutsatt att brunnen är i bra skick).
Enda sättet att komma undan kraven helt är väl att ta bort det indragna vattnet, duschen och tvättmaskinen. Bara gå ut till brunnen och bära in vatten och sen ha en balja under diskbänken som töms bakom husknuten...
Att det är låg belastning och att avloppet bara används av en person har ingen betydelse i sammanhanget. Kommunen måste granska avloppet utifrån husets beskaffenhet: Hur många som skulle kunna bo där (normalt ska avloppet dimensioneras för 5 personer) och vilka tekniska installationer som finns.
Enda sättet att komma undan kraven helt är väl att ta bort det indragna vattnet, duschen och tvättmaskinen. Bara gå ut till brunnen och bära in vatten och sen ha en balja under diskbänken som töms bakom husknuten...
Att det är låg belastning och att avloppet bara används av en person har ingen betydelse i sammanhanget. Kommunen måste granska avloppet utifrån husets beskaffenhet: Hur många som skulle kunna bo där (normalt ska avloppet dimensioneras för 5 personer) och vilka tekniska installationer som finns.
Ja men då är jag nog säker på att det är en 3-kammarbrunn!Elaine--85 skrev:Vad menar du med att diskvattnet går till en borrad brunn? Borrade brunnar är vanligt att ha som dricksvattentäkt. Det går inte att skicka nåt avloppsvatten dit. Gå ut och titta på den brunnen, kanske är det en 3-kammarbrunn? I så fall kanske det går att leda vattnet från det andra huset dit och bara bygga en infiltration efter (förutsatt att brunnen är i bra skick).
Vet du vad en enkel infiltration skulle kunna kosta ca minimum?
OM det är en trekammarbrunn i betong och OM kommunen godkänner den så är kostnaden för en infiltrationsbädde nånstans mellan 20-30'. Ungefär samma kostnad blir det om du går ihop med dina grannar och gör en anläggning från början. En "enkel infiltration" som du efterlyser finns inte och kommunen kommer inte att godkänna något annat än det som är miljömässigt hållbart.
Om slamavskiljaren (trekammarbrunnen) är tillräckligt stor så kan dina grannar koppla på sig på den och du kan därmed fåe n mkt billigare kostnad för bädden.
Om slamavskiljaren (trekammarbrunnen) är tillräckligt stor så kan dina grannar koppla på sig på den och du kan därmed fåe n mkt billigare kostnad för bädden.
Nu är det visserligen skillnad på permanent och fritidsboende, men jag fick förra året godkänt för tvätt och dusch för två personekvivalenter med enbart en översilningsyta som rening.
Eftersom kommunen skickat ut papper och kommer att göra en inspektion i området, så innebär det förmodligen att det finns ett allmänt miljöproblem som måste åtgärdas. Man kanske fått problem med grundvattnet eller höga halter av fosfor och kväve i närliggande vattendrag o sjöar. När ett sommarstugeområde börjar permanentas är det risk för oönskade miljöproblem.
Klicka här för att svara