7 020 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Rör eller slang invändigt i gammalt cementrör
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hej!
Jag sitter med eget avlopp, som på sikt behöver renoveras. Utgående från huset är i dagsläget cementrör fram till 3 (eller 2) kammarbrunnen. Jag får uppfattningen att rören går i stort sett rakt fram hela vägen kanske 40 m. Jag har hört många som i korta sträckor bara fört in eller ett par längder 110 mm PVC-rör in i cementröret, Så en tanke föddes, är detta möjligt eventuellt med slang?
Alltså om cementrören ligger ok, vilket de verkar göra, jag har inga flödesproblem i dagsläget. Är det då inte möjligt att dra i någon grov PEM- slang och göra en egen invändig plastlining fram till 3-kammarbrunnen. Med andra ord att slippa besväret att gräva upp hela vägen fram. Finns det slang i så stora dimensioner som behövs, dvs ca 110 mm eller mer?
Jag sitter med eget avlopp, som på sikt behöver renoveras. Utgående från huset är i dagsläget cementrör fram till 3 (eller 2) kammarbrunnen. Jag får uppfattningen att rören går i stort sett rakt fram hela vägen kanske 40 m. Jag har hört många som i korta sträckor bara fört in eller ett par längder 110 mm PVC-rör in i cementröret, Så en tanke föddes, är detta möjligt eventuellt med slang?
Alltså om cementrören ligger ok, vilket de verkar göra, jag har inga flödesproblem i dagsläget. Är det då inte möjligt att dra i någon grov PEM- slang och göra en egen invändig plastlining fram till 3-kammarbrunnen. Med andra ord att slippa besväret att gräva upp hela vägen fram. Finns det slang i så stora dimensioner som behövs, dvs ca 110 mm eller mer?
sök på relining eller avloppsstrumpa så hittar du alternativ.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Relining
vår lokala spolbilsfirma offererar detta då det verkar ganska basic idag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Relining
vår lokala spolbilsfirma offererar detta då det verkar ganska basic idag.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för svar, teknikerna var kända men jag har fått uppfattningen att det är rätt så rejält dyrt. Vet du något om pris?
Finns vanlig PEM-slang i stora dimensioner?
Finns vanlig PEM-slang i stora dimensioner?
Om man ändå gräver upp ute vid infiltrationen, borde man inte kunna skjuta in hela länger av 110mm rör då?
Två man och så skjuter man på en 6m sektion i taget, givetsvis med muffen mot huset, så man pressar in rören i varandra vid belasting.
om det blir bekymmer kan det vara värt och gräva en grop halvvägs och hjälpa till lite genom den.
Två man och så skjuter man på en 6m sektion i taget, givetsvis med muffen mot huset, så man pressar in rören i varandra vid belasting.
om det blir bekymmer kan det vara värt och gräva en grop halvvägs och hjälpa till lite genom den.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det är en idé, men den förutsätter att det är "rakt nog" samt att man gräver bort befintlig 3-kammar brunn. Det senare vill jag gärna slippa, om jag inte måste.
då blir det en svårare nöt att knäcka 
det finns någonform av rör/slang med 110mm diameter som man använder för elkabel och tele.
Slät inuti, refflad utanpå som är halvsmidig att böja.
rätt sort? Nja
fungerar? kanske
dyr? säkert
det finns någonform av rör/slang med 110mm diameter som man använder för elkabel och tele.
Slät inuti, refflad utanpå som är halvsmidig att böja.
rätt sort? Nja
fungerar? kanske
dyr? säkert
Klicka här för att svara