2 459 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
PEX eller kopparrör?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Ska dra nya rör från beredare och till ett nytt kök samt till badrum/toa. Total rörlängd blir nog 30m för kallvatten och 30m för varmvatten. Delar av rören kommer att synas inomhus då jag kommer upp med rören från källaren och kommer att slicka en vägg för att gå vidare in i badrummet.
Kopparrör kromade är kanske snyggast, medan vita kopparrör syns minst mot väggen och smälter in. Samtidigt är pex vad jag förstått underbart då man slipper skarvar, utan kan dra allt i en enda längd. Förutom priset, finns det något annat jag bör beakta i mitt val?
Hur ser det ut med pex synligt efter en vägg?
Andra för- /nackdelar, t.ex. lätt montera/dra mm?
Kopparrör kromade är kanske snyggast, medan vita kopparrör syns minst mot väggen och smälter in. Samtidigt är pex vad jag förstått underbart då man slipper skarvar, utan kan dra allt i en enda längd. Förutom priset, finns det något annat jag bör beakta i mitt val?
Hur ser det ut med pex synligt efter en vägg?
Andra för- /nackdelar, t.ex. lätt montera/dra mm?
Att dra pex synligt brukar se ut som skit. Vill du ha vita rör, så dra kopparrör och måla dem vita.
Alternativt kan du använda alu-pex. De går att bocka lite snyggare än vanliga pex.
Kromade kopparrör är dyrt, så det brukar jag bara använda inne i badrum och liknande.
Alternativt kan du använda alu-pex. De går att bocka lite snyggare än vanliga pex.
Kromade kopparrör är dyrt, så det brukar jag bara använda inne i badrum och liknande.
Klicka här för att svara