3 630 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Kran som läcker
Hej,
Har en kran av äldre modell i pumphuset mellan pump och hydrofon. Funktionen är obetydlig eftersom jag aldrig drar den, men självklart så var ju ngn på den och då började den läcka.
Kan man byta packning själv på denna. Sitter på galvat rör med ett 2st bultar på ovansidan och ratten kan man ta bort och sätta på en annan kran. Alltså äldre = gammalt
Är i övrigt inget fel på den...
Har en kran av äldre modell i pumphuset mellan pump och hydrofon. Funktionen är obetydlig eftersom jag aldrig drar den, men självklart så var ju ngn på den och då började den läcka.
Kan man byta packning själv på denna. Sitter på galvat rör med ett 2st bultar på ovansidan och ratten kan man ta bort och sätta på en annan kran. Alltså äldre = gammalt
Är i övrigt inget fel på den...
Hur mäter man dimmension på kranen då? Över ingång/utgång? I cm kan jag uppskatta den kanske till 3-4 cm i diameter och är kopplad till pvc rör som går till pumpen. Hydrofonen är av gammal modell och likaså vissa kranar, men pump är nyare.
Har en bild på iPhone som jag skall se om jag kan bifoga sen.
Här finns en bild.
http://www.rip-off.se/images/kran.jpg
Har en bild på iPhone som jag skall se om jag kan bifoga sen.
Här finns en bild.
http://www.rip-off.se/images/kran.jpg
Redigerat:
Minns inte jag fel så går det att täta den typen av kran (om det nu läcker längs med axeln) genom att stänga kranen helt. Skruva loss övre muttern, lägga dit några varv lin och sist skruva tbx muttern igen.
Ja desto mer öppen den är så mer kommer upp. Kan ju hoppas på det annars måste jag stänga av allt och tömma hydrofonen. Iof så får jag väl dit en naturlig luftkudde då, men den brukar jag trycka i med luftkompressorn.
Ville kolla av med forumet innan jag åker till VVS butiken. Tror jag får bättre svar här
Ville kolla av med forumet innan jag åker till VVS butiken. Tror jag får bättre svar här
Jo, det som snuttjulle föreslår fungerar. Om du lossar muttern runt axeln när kranen är stängd ska du inte få någon fontän. Lossar du den försiktigt så märker du om det kommer vatten och då är det bara att dra åt den igen.
Ja det är sant. Jag å rör är inte bästa kompisar 
Men skall den tätas med lin då eller kan man köra packning på detta? Fasen att jag inte tog några mått. Har detta i stugan så vi har cirka 5 mil dit. Vore bra att ha packningen med sig, men lin kanske fungerar
?
Men skall den tätas med lin då eller kan man köra packning på detta? Fasen att jag inte tog några mått. Har detta i stugan så vi har cirka 5 mil dit. Vore bra att ha packningen med sig, men lin kanske fungerar
Klicka här för att svara