nu hade jag tänkt dra in vatten till min stuga men inte ännu på kanske 1-2 år, så frågan är om det finns någon sugpump som kan suga upp vatten från havet ca 120 m bort?, obs det finns inte möjlighet att ställa pumpen vid vattnet utan den kommer att stå 120m från vattnet. Det finns pumpar som klarar detta utan problem det kan jag också räkna ut, men vad ska jag leta efter ?

Edit: jag ser när jag läser trådar att höjdskillnaden spelar stor roll, hos mig kan jag uppskatta att den inte är mer än 4-5 meter, sen ska ju slangen gärna ner en meter iaf under ytan så säg 6 meter.

Redigerat:
Skulle inte tro att det går med en standard sugpump. Då du inte kan suga mer än som bäst ~7m och vid 120 m längd kommer du få ganska "stor" friktionsförlust pga detta vilket kan göra att höjden går under 7m. Det du kan göra är att kolla efter en sugpump med ejektor för att kanske kunna klara av det, men det beror på en hel del olika faktorer tex. material val (röret), hur många kopplingar / böjar du behöver pumphastigheten osv.

Mitt råd är att be någon som kan räkna på det åt dig så du inte köper en pump som inte kommer uppfylla sin funktion. Undrar lite om du tänkt pumpa havsvatten också? Med tanke på korrosion m.m

Jag ska kolla efter det du sa, sen kan jag tillägga att det behöver till exempel inte vara nått super tryck i den utan den ska mesta användas för att fylla en badtunna och lite vatten till en bastu, sen kan de vara skönt om man kan spola av sig efteråt också¨, så huvudsaken är ju egentligen att jag kanske kan fylla kanske 50 liter i timmen. det är inte så höga krav med andra ord :)

Du ska leta efter vätskeringpump. De fungerar även om ledningen är tömd på vatten d.v.s. då du startar för första gången. Så var det ju det här med sughöjden, som i teorin ligger på 10 meter men i praktiken som Byggingenjör skriver.

Sughöjden räknas från vattenytan, så du ska inte lägga på något extra för att slangen ska ned under ytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.