I vårt hus töms hon i tvättstugan till en golvbrunn. Det är ganska irriterande då man tömmer en hink eller öppnar ventilen och släpper ut mycket vatten. Det svämmar över och man blir våt om fossingarna.

Kan man göra något åt det?

:mad:

Är det inte mkt skit i vattenlåset så det rinner sakta igenom bara.Går avloppsröret ner en liten bit i golvbrunnen Har lika med avloppet hemma och det fungerar bra.:-)

Nej golvbrunnen är ren. Röret går ner en bit. Tömmer man hink där det finns allrent med så skummar det och svämmar över snabbt.

Hemmakatten
Ja, men det tyder ju på att det är stopp längre ned i avloppsröret.

Skummandet får du nog leva med. Du kan testa om det blir bättre om avloppsröret från tvätthon avslutas under vattenytan i golvbrunnen.

En golvbrunn (75 mm rör) ska absolut klara av att svälja vattnet från en tvättho som troligen har 32 eller 40 mm rör ner.
Rensa rören.

Jag har liknande problem i tvättstugan och har försökt komma åt att pilla med rensfjäder. Det är en ganska djup golvbrunn och det är knepigt att få fjädern genom vattenlåset. I golvbrunnens vägg ovanför vattenlåsets öppning sitter dock en fyrkantig mutter. Jag antar att det är betydligt enklare att rensa om man skruvar loss denna.

Brunnen är från 1972 och skallen på muttern är kvadratisk i formen. Jag har prövat att skruva med både millimeter- och tumgängade nycklar, rörtång m m men inget funkar. Var kan jag köpa en fyrkantshylsa som passar denna skumma mutter?

Skiftnyckel. Ge den ett litet hammarslag först.

I en av mina GB så blev det att borra bort pluggen, peta rent i gängorna och dra dit en ny. En förening mellan järn och syre brukar få grepp om pluggarna.

Protte

Skall rensa ordentligt senare. Har tills vidare strypt flödet genom att vrida ventilen lite. Det fungerar då mera som ett vanligt tvättställ. Vattnet sjunker i lite måttligare takt i hon.

Mikael_L
Ifö skrev:
Skiftnyckel. Ge den ett litet hammarslag först.
Med tanke på att det är gjutjärn, så är det viktigt att inse "litet hammarslag" inte betyder "stort hammarslag" :) Tråkigt att behöva bila bort brunnen.

Om pluggen sitter hårt, kan man inte värma loss den med gassvets? Eller funkar det inte pga av stor metallmassa + en massa vatten + närhet till känslig golvbeläggning. Jag tänkte att någon erfaren VVS'are kanske vet.

Jag har värmt loss renspluggen i div. golvbrunnar med gas som har legat i ren betong, alltså ingen golvvärme eller matta på golvet, och jag har inte stött på patrull än så länge. Observera att detta bara gäller metall/ gjutjärnsbrunnar.

Där pluggen sitter är det luft bakom så det går att med måtta värma med gas men fega inte, hög effekt men fort så inte värmen hinner sprida sig.

Jag borrade.

Protte

Gammal tråd, men jag har samma problem nu och även ett förslag.
Jag har lyckats hitta hylsa som passar får nu se om jag kommer åt, kommer även att använda lite värme utanför proppen om det går, hammaren avstår jag då gjutjärn är sprött men funkar på andra skruvar/spikar som man vill lossa.
Mitt objektet är av gjutjärn från 50-talet och till hälften dolt av ett badkar och sitter ungefär 1dm ner.
Hylsan finns hos några proffsfirmor (DAHL, AHLSELL), men lättast som privatperson är kanske att gå in till järnhandlaren , se http://katalog.luna.se/ och sök renspropp.

Jag borrade bort min plugg i tvättstugan...

Tog en bult med gängtejp på å satte dit efteråt. Blev luktfritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.