Hej!
Håller på och bygger om badrummet och måste skarva på plaströr på det gamla gjutjärnet.
Gjorde som rörmokaren sa men känner mig tveksam då med hans metod så kan röret dras bort med handkraft, visserligen är det tätt men...
Bild 1 visar vad vi ska skarva på.
Bild 2 visar hur vi skulle göra enligt rörmokaren. Känns tveksamt.
Hur löser man detta bäst?
Håller på och bygger om badrummet och måste skarva på plaströr på det gamla gjutjärnet.
Gjorde som rörmokaren sa men känner mig tveksam då med hans metod så kan röret dras bort med handkraft, visserligen är det tätt men...
Bild 1 visar vad vi ska skarva på.
Bild 2 visar hur vi skulle göra enligt rörmokaren. Känns tveksamt.
Hur löser man detta bäst?
Har gjort precis så själv. Inte kan jag dra loss det inte. Men du måste dra åt hårt tills du ser att det inte läcker!
OM du kan få loss rörstumpen ur muffen, så kan du använda en gummimuff med övergång till 110 mm pp rör, men det kan vara jävligt om muffen är blyad. Annars finns fernco-övergångar (en kort stump gummirör med två slangklämmor) om du tycker den du har sitter för dåligt
Har du använt invändigt stöd i plaströret?
Det finns en invändig stödhylsa man trycker in i plaströret som förhindrar att plaströret kläms ihop, kanske är det det som är problemet.
Förresten, har precis tagit isär en 110 skarv på mitt gjutjärnsavlopp på toaletten, det var ett styvt arbete.
Använde till sist gassvetsen och smälte av gjutgodset på det inre röret så det gick att knacka ut sen.
Tappade tyvärr ner en 3 x 5 cm flis i röret, har försökt att med magnet på ett rensband få upp den utan att lyckas.
Nån som har en bra ide om hur jag ska få upp den gjutjärnsflisan?
Det finns en invändig stödhylsa man trycker in i plaströret som förhindrar att plaströret kläms ihop, kanske är det det som är problemet.
Förresten, har precis tagit isär en 110 skarv på mitt gjutjärnsavlopp på toaletten, det var ett styvt arbete.
Använde till sist gassvetsen och smälte av gjutgodset på det inre röret så det gick att knacka ut sen.
Tappade tyvärr ner en 3 x 5 cm flis i röret, har försökt att med magnet på ett rensband få upp den utan att lyckas.
Nån som har en bra ide om hur jag ska få upp den gjutjärnsflisan?
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden