Håller på att bygga nytt och har egen brunn.

Tänkte att nu när jag gör i ordning inne i huset ska jag sätta en vattenvakt som slår av inkommande vatten i bara huset om den känner av något läckage.

Funkar dessa bra och vilka märken och priser handlar det om?

Frågan är hur effektivt det blir då bara kallvattnet har denna vakt.
Skulle det bli läckage på varmvattnet så kan det ju läcka en del ändå. Har inte värmepumpen inne i huset utan ute i garaget. Den får ju sin vattentillförsel direkt från brunnen och inte via huset.

Alternativet är vanliga vattenvakter som larmar och kanske kan skicka signal till larmet i huset som ringer upp min mobil. Någon som sett sådana?

Såg en sån i nåt avsnitt av Arga Snickaren (tror jag) Skulle tro att den kopplas in på inkommande ledning för att på så sätt övervaka både VV &KV.

D
Det var ungefär det svaret jag också skrev innan jag läste TS inlägg en gång till... Hans varmvatten matas av en separat pump tydligen...

Visst jag kan sätta den på inkommande i garaget vid hydroforen istället. Då skyddar jag både hus/garage.

Hur justerbara och exakta är dessa då? Vill ju inte att den ska slå ifrån om jag har vattenspridaren igång medans står en kran och droppar ska den slå ifrån.

Jag har ingen egen erfarenhet men vad jag hört/förstått så reagerar dom på låga flöden, typ några ml-cl/minut och stänger då av helt.

Hittade denna http://www.comtech-control.com/index.html
som en del försäkringsbolag ger rabatt på.
Lite olika modeller med bla en som har droppdetektor som automatiskt stänger av vattnet om det uppstår en läcka längre tid än 30 min.
En på kallvattnet o en annan på varmvattnet borde fungera.

D
Jag beställde en vattenfelsbrytare från Leakomatic/Vattenfelsbrytaren och betalade i förskott men fick aldrig någon leverans och inte heller någon återbetalning som de utlovade. Var istället tvungen att begära återbetalning via Paypal (tur att jag betalat på detta sätt). Så kan inte rekommendera Leakomatic i alla fall...

• Gilla
Bass3mann3n
  • Laddar…
Hittade den nu.
Får ge 5papp :(

Köpa 2st för 10papp känns inte direkt motiverat.

Leakomatic 1100 vattenfelsbrytare. Bestående av ventil R20 inv.gg., centralenhet och trådlös display/manöverenhet. Monteras direkt på matarledningen och stänger vattenflödet vid läckage i systemet. Min. detektionsvolym 10 ml/h.

Men hur funkar en sådan om man får ett stort läckage?

Går det inte att ställa in ett maxflöde och/eller max spoltid med ett visst flöde?

Tycker det känns väldigt komplicerat att få det injusterat perfekt eller vad tror ni?

Sen att köpa dessa för 10papp är väldigt mycket pengar. Undra vad reduceringen på försäkring kan vara?
10kr? per år :)

Så här skriver ett bolag:
Installerar du Leakomatics vattenfelsbrytare ger vi dig 10 % rabatt på din Villahem-premie! Dessutom blir du självriskbefriad vid vattenskada orsakad av läckage från ledningssystemet för kall- och varmvatten.

JanPaananen skrev:
Så här skriver ett bolag:
Installerar du Leakomatics vattenfelsbrytare ger vi dig 10 % rabatt på din Villahem-premie! Dessutom blir du självriskbefriad vid vattenskada orsakad av läckage från ledningssystemet för kall- och varmvatten.
Tack för info. Ska kolla lite närmre med mitt eget bolag.
Vad brukar en villaförsäkring ligga på per år? 5000kr?
Tar med andra ord ca 20år att tjäna in sin investering i dessa.
Nästa fråga är om de ens håller 20år.

D
Suhagg skrev:
Vad brukar en villaförsäkring ligga på per år? 5000kr?
Fast ofta brukar det vara något krux med att det bara gäller den delen som avser t.ex. villa-premien (och inte delen som avser lösöre) och installation av inbrottslarm bara ger rabatt på den del som avser lösöre och inte villa-delen osv. I just det här fallet vet jag inte hur rabatten räknas ut.

Jag har haft en Leakomatic i drygt två år och tycker den fungerar utmärkt. Den kollar flöde för att undvika översvämning och dropp för att undvika skador på lång sikt. Vad som ska räknas som dropp kan man ställa in. Den har två lägen, hemma och borta. Jag styr det med en knapp bredvid ytterdörren. Hemmaläget tillåter flöde men varnar och sedan stänger efter inställd tid i respektive läge. Jag har 20 min för hemma och 20sekunder borta. Ska man vattna rabatten kan man stänga av varningen under några timmar.
Jag skickade efter den via något försäkringsbolags hemsida. Det var billigare än att köpa direkt från Leakomatic.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.