PeGe skrev:
Jag har haft en Leakomatic i drygt två år och tycker den fungerar utmärkt. Den kollar flöde för att undvika översvämning och dropp för att undvika skador på lång sikt. Vad som ska räknas som dropp kan man ställa in. Den har två lägen, hemma och borta. Jag styr det med en knapp bredvid ytterdörren. Hemmaläget tillåter flöde men varnar och sedan stänger efter inställd tid i respektive läge. Jag har 20 min för hemma och 20sekunder borta. Ska man vattna rabatten kan man stänga av varningen under några timmar.
Jag skickade efter den via något försäkringsbolags hemsida. Det var billigare än att köpa direkt från Leakomatic.
Lite handhavande med andra ord.
Har du en för varmvattnet och en för kall?

Kan man inte sätta den på råvattenledningens inlopp typ "master inkommande" innan någon produktion av varmvatten, förutsatt att man inte har ett filter med automatisk timerinställd backspolning (som tex jag har).

Jag har en Leakomatic som sitter på inkommande vatten direkt efter vattenmätaren. När den stänger försvinner trycket direkt men det är klar att kvarvarande vattnet i rören, både varmt och kallt, kan rinna ut om läckan sitter lågt. Jag har ingen varmvattenberedare, hur det funkar med en sådan vet jag inte.

Fel av mig, måste ju sitta efter hydroforen annars finns det ganska mycket lagrat tryck som kan leda till spill. Så efter hydrofor men före split till VV produktion.

Eftersom varmvattenberedare inte skall strömsättas förrän vatten är anslutet. Här gör jag en egen gissning: Avstängning av vattentillförsel utan att frånkoppla el till beredaren borde vara katastrofalt. Därför skall man tillse att el till beredaren bryts samtidigt som vattnet. Förslagsvis med en kontaktor som styrs av larmutgången från Leakomatic.

Och har man en värmepump så ska den också få reda på att vattnet slagits av?
Eller den kanske redan har givare och intelligens för att ordna det?

Vill ju inte komma hem och vattnet har först läckt ut en stund sedan har värmen stängts av och så har vattenläckan fryst :banghead:

Men värmesystemet är väl per manuell ventil skiljt från tappvattensystemet? Det finns ju en påfyllning men i alla fall på min installation är detta bara en liten ballofixliknande ventil. Jag har då stängt vattnet för installationsarbete typ sätta in nytt tappställe, samtidigt som VP:n tuffat vidare oberört.

Finns det några VP:ar som sköter detta elektroniskt (jag ser egentligen inte behovet eftersom om det försvinner vatten i uppvärmningskretsarna av någon mängd har man läckage, och då vill man ju inte gärna att pumpen tillför än mer mängd)?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.