7 412 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Sprängning i närheten av vattenbrunn - vad gäller?
Vi har en borrad brunn som vi får vårt dricksvatten ifrån. Nu ska de dra avloppsledningar i en väg bredvid oss och de kommer eventuellt att behöva spränga bort lite sten. Stenen är kanske 10-15 meter ifrån vårt borrhål vilket känns väldigt nära.
Finns det några risker med detta och vad gäller i så fall? Ska det ske någon besiktning innan och vad händer om brunnen blir skadad?
Finns det några risker med detta och vad gäller i så fall? Ska det ske någon besiktning innan och vad händer om brunnen blir skadad?
Risken är väl att det blir sprickbildning i brunnen, men det beror på hur brunnen ser ut och hur stor laddning som behövs.
Dock är det så att en sådan kontrollerad sprängning ger en kort och högfrekvent vibration i marken vilket på 10-15 m avstånd inte borde ge några skador på sunda konstruktioner. Jag är ingen expert på själva reglerna kring sprängning men jag vet att det är väldigt kontrollerat, av uppenbara skäl. Därför borde företaget som spränger veta exakt vad som gäller så ta dig gärna ett snack med dem om du är osäker på något.
Dock är det så att en sådan kontrollerad sprängning ger en kort och högfrekvent vibration i marken vilket på 10-15 m avstånd inte borde ge några skador på sunda konstruktioner. Jag är ingen expert på själva reglerna kring sprängning men jag vet att det är väldigt kontrollerat, av uppenbara skäl. Därför borde företaget som spränger veta exakt vad som gäller så ta dig gärna ett snack med dem om du är osäker på något.
Det finns en risk att eventuella "ådror" i marken ändras efter en sprängning så flödet stryps.
Det beror helt på var vattnet kommer ifrån. Det tar många år för att få "rent" vatten om förhållandet är speciellt.
Smutsigt vatten en tid efter en sprängning på så nära håll är inte ovanligt.
Besiktning innan sprängning är nog att rekommendera.
Det beror helt på var vattnet kommer ifrån. Det tar många år för att få "rent" vatten om förhållandet är speciellt.
Smutsigt vatten en tid efter en sprängning på så nära håll är inte ovanligt.
Besiktning innan sprängning är nog att rekommendera.
Är det sten eller berg de ska spränga? Är det lösa stenar är risken minimal att det påverkar brunnen. Om det är berg och sprängnen sker ytligt borde inte heller påverkan vara stor. Som sagt, prata med sprängfirman och hör om de har några råd.
Jag vet faktiskt inte om det är sten eller berg. Man ser som bara att det sticker upp ur marken men det är förmodligen berg eftersom det annars borde gått att gräva bort det.
Klicka här för att svara