Jag fick en luftinjektor (micronizer) installerad för något år sen, i samband med att vi bytte hydrofor till 150 l wellmate. Det har funkat klockrent fram tills nyligen. Då installerade vi ett avsyrningsfilter mellan pumpen och luftinjektorn. Dvs vattnet passerar filtret innan det passerar injektorn.Efter installationen av filtret suger injektorn inte luft över huvud taget och hydroforen är nu tom på luft. Vad tror forumet om detta? Är det filtret som sänkt trycket/hastigheten på vattnet som passerar så att funktionen upphört, eller har installatören skadat injektorn? Jag ska tillägga att injektorn är installerad åt rätt håll och att vi kör en ejektorpump från 80-talet som inte har någon fantastisk kapacitet. När jag ställer filtret på bypass får jag samma effekt, dvs den suger ingen luft. Jag tycker också att luftinjektorn fräser/väsnas mer nu än innan.

Är det bara att skaffa en mindre kompressor nu eller finns det hopp?
/Henrik

Kan det vara något i luftinjektorn som hakat upp sig? Något som blivit igentäppt?

Micronizer kräver mycket tryck från pumpen. Inte ens med en ny sänkpump tror jag att detta kommer fungera.
Komplettera avsyrningfiltret med en automatik och sätt den efter tryckkärlet. Bättre att ha ett filter som backspolar än att ha ett uppströmmsfilter, vid backspolning spolas ca 200-250 liter vatten igenom massan istället för ca 25 liter. Så pallar avloppet och du har gott om vatten skulle jag rek. Det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.