Hej! Vårat vatten har blivit pissgult och efter att jag inspekterade brunnen idag märkte jag att brunnen tar in rostbrunt ytvatten mellan konan och första ringen. Brunnen är grävd i en liten svacka och när det regnar blir det en del vatten runt brunnen.
Hur löser jag detta? Skall tillägga att brunnen ligger otilgänglig för bilar och lastbilar om den behöver sugas ur och spolas osv.

Har en tanke att ta dit en grävare som får gäva ur runt brunnen för att blottlägga skarvarna på de första ringarna och sedan täta med något bruk eller liknande utifrån. Men eftersom det handlar om vårt dricksvatten så vill man ju veta vad man skall använda för bruk osv. Det får ju inte vara något giftigt!

Ingen fara, spola ur brunnen efteråt bara kommer det gå bra.

Ingen fara med vad?

Fler saker att tänka på när jag skall åtgärda detta. Behöver jag tömma brunnen på vatten, tvätta ur brunnen efteråt och isf hur gör jag det när det inte går att komma dit med någon spolbil eller liknande. Skrubba med borste?

Gräv ur och täta med betong från utsidan. Finns även kragar man kan sätta på som leder vattnet ut från ringarna. Är du sedan osäker på vattenkvaliten kontakta Alcontrol el. Eurofins och beställ kemisk, bakteriologisk samt tungmetall prov.
Kan rek. Eurofins där du kan beställa ett litet tungmetall prov där endast arsenik, bly och uran är med vilket rek. Av socialstyrelsen. Alcontrol har bara ett större prov på ämnen som mycket sällan finns i enskilda brunnar så vidare man inte misstänker industriföroreningar.

På min gamla brunn grävde vi rent ca 2m (3 skarvar) ned runt om, sedan virade jag in härligheten med sån plast man gör traktorägg av. Innan vi fyllde igen helt lades dränering dit som leddes en bit från brunnen. Ytskiktet lades med lutning från brunnen.
Kanske inte helt korrekt, men hade ingen aning om hur man gör, och har fortfarande ingen aning för jag hävdar att det löste problemet med mitt ytvatten. Tror inte riktiga brunnsrenoverare gör på detta sätt.

mogge_73 skrev:
Gräv ur och täta med betong från utsidan. Finns även kragar man kan sätta på som leder vattnet ut från ringarna. Är du sedan osäker på vattenkvaliten kontakta Alcontrol el. Eurofins och beställ kemisk, bakteriologisk samt tungmetall prov.
Kan rek. Eurofins där du kan beställa ett litet tungmetall prov där endast arsenik, bly och uran är med vilket rek. Av socialstyrelsen. Alcontrol har bara ett större prov på ämnen som mycket sällan finns i enskilda brunnar så vidare man inte misstänker industriföroreningar.
Hur ser dessa kragar ut? (länk till bild eller liknande?)
Tog ett vattenanalys för några månader sedan på brunnen och det var inga anmärkningar på vattnet. Dock var det inte tungmetall med i testet. Tog det som eurofin rekommenderade för egen grävd brunn, men de tyckte att tungmetalltest var överflödigt.

P
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.