När vi stänger av vattenkranar i vårt hus smäller det i ledningarna. Speciellt köksblandaren, som är från IKEA och som är svår att stänga försiktigt och dessutom läcker den. Diskmaskinen är kopplad till den och när den går smäller det också ganska rejält i rören.

vad ska man kolla och vad kan man göra?

Det lutar åt att byta ut kökskranen, kan det vara lösningen?

Krilleman
Mjukstängande blandare är ju alltid mjukstängande...

Men det kan ju alltid vara en backventil i din anläggning som spökar också!

Slår det i rören även vid körning av tvättmaskin och vid stängning av andra blandare?!

Det här har varit uppe många gånger nu.

En mycket misstänkt komponent är backventilen som sitter vid varmvattenberedaren.
Den har en fjäder, som går sönder efter några decennier, och så börjar det smälla.

Har själv bytt en sådan och sedan blev det lugnt i stugan.
http://www.rinkabyror.se/artikel/ventilror-15/

• 2988_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Bor högst upp i ett 3 vånings hyres hur och jag har oxå problem med att det "smäller" när man stänger av kranen lite för hårt.
Upplever även detta problemet när grannar stänger av och sätter på vattnet blir extra irriterande på kvällarna då säkert många står i köket och lagar mat.

Vet inte om det beror på att vattentrycket i ledningen förändras eller vad det är.

I köket har jag även nåt annat ljud som är svårt att beskriva, är ett lägre ljud som inte stör på samma sätt och är ett mer knorrande/blurrande ljud. Funderar på om det kommer in luft nånstans som sen åker upp genom ledningen och eftersom jag bor högst upp är det till min kran luften kommer.

Har en diskmakin inkopplad men den har en egen av/på kran blandaren så denna tror jag inte stör.

Ska det sitta en backventil i vanliga bostadsrätter oxå?

Emilie_a skrev:
...Ska det sitta en backventil i vanliga bostadsrätter oxå?
Backventilen skall sitta före varmvattenberedaren.
När vattnet värms ökar det i volym, och backventilen skall förhindra att det varma vattnet trycks tillbaka till kallvattenledningen.
I stället skall det dräneras ut via en säkerhetsventil.

Har du inte en egen varmvattenberedare behöver du alltså inte en egen backventil.

Vissa andra installationer, t.ex. diskmaskiner och duschblandare är också ibland utrustade med backventiler.

E
Har ingen varmvattenberedare i lägenheten så det är väl inte det som stället till det.
Är orolig för att föregående ägare gjort fel någonstans. Han har hemmapulat lite med elen så blir lite rädd att han gjort nåt fel med vattnet oxå.

Krilleman
Dushblandaren har också backventiler som kan smälla... Och om man bor i flerbostadshus kan det vara så att det är fel hos grannen... Alla blir då drabbade!

E
Det ljudet som är högst och stör mest kommer ifrån köket.
Visst det hörs lite i badrummet oxå men inte alls på samma sätt.

Största störmomentet är nog när grannen/grannarna sätter på/stänger av vattnet, har en tun plastslang som går vidare till en frys med is-maskin och den kan ju röra lite på sig. Har testat att stänga av kranen ut mot slangen så inget vatten går ut mot den men samma smällande ljud.

Känns om om det det blir tryckförändringar eller nåt i vattenledningarna.

Det rycker till i rören om dom är för smala och långa. Man brukar lösa det genom att bocka ett U på röret som stötdämpare.

Vi bytte just både säkerhetsventil och vacuumventil (pga läckage) i en kåk där det alltid smällt kraftigt. Det förefaller även ha hjälpt mot smällarna.

mycke_nu skrev:
Vi bytte just både säkerhetsventil och vacuumventil (pga läckage) i en kåk där det alltid smällt kraftigt. Det förefaller även ha hjälpt mot smällarna.
De där sitter ju oftast ihop med backventilen i det s.k. ventilröret, så ni bytte väl den också av bara farten...

sätt in tryckslags dämpare.. ikea har nog inen mjukstängande blandare.. jag satte in backventil på kallvattenröret så då försvan dom tryckslagen från diskmaskinen ... kan säkert sätta det direkt till diskmaskinen oxå. problemet är ju att det går från fullt flöde till stop direkt med dessa magnet ventiler till dm och jag tror igentligen det inte spelar någon jätte roll vad man gör... är rören fast satta ordentligt ? kan vara det med

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.