Imorse hade vi mitt i allt stora bruna flagor i vattnet efter att vi tömt hydroforen och pumpen fyllde upp första gången.

Vi har haft riktigt bra vatten tidigare och inte märkt av några liknande problem.

Vi har minimalt med järnrör, bara vid pumpen och fram till hydroforen (ca. 50cm) så avlagringar från rör tror jag inte det är, så kan det vara något annat än att vattnet i brunnen är slut eller sinande?

Det är en borrad brunn, jag vet inte djupet.

Mvh,
Anders

Kan det vara från insidan hydroforen?

Ålder på borrhål,pump hydrofor?

Har hydroforen stått tom ett tag eller bara tömd för att få i mer luft.

BruntVatten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattnet i glaset tappade jag upp för ca. en timme sen efter att ha spolat en stund.

Det kan komma varifrån som helst är jag rädd...

Borrhålet är nog från slutet på 70-talet. Pumpen är nog från samma tid men med en nyare motor på. Hydroforen är dock nyare (2006 stämplat på den) och i glasfiber så om det är någon avlagring i hydroforen är det inte järn i så fall...

Hydroforen tömdes för ca. 6 veckor sedan när de kopplade in bergvärmepumpen men efter det har den varit igång.

Mvh,
Anders

Svårt att veta kan ju vara avlagringar i ledningarna eller ytvatten som rinner in i borrhålet vid mycket regnande .

Jo, typiskt att det händer på en söndag också... Det har ju nu inte regnat på ett tag, dock regnade det massor för några dagar sedan. Det har varit -5 i natt, köldknäpp mitt i allt så det är väl det mest "radikala" i väderomslag.

Slangarna från brunnen in är PEM, sen är det en 90 graders järnkoppling in i pumpen, pumpen i sig som är järn och sen ett T-koppel ut där en PEM slang går tillbaka till pumpen och ett järnrör med ventil (ca. 50cm) som går till hydroforen. Inte mycket järn alls alltså.

Vi har nyligen flyttat in (tre veckor sedan) och tidigare ägaren var inte mycket här och använde aldrig tvättmaskin e.dyl. Vi vet egentligen inte mycket om brunnen eller dess kapacitet eftersom ju hon aldrig "pressade" den. Den första ägaren av huset bodde också här ensam men nu är vi en familj på fyra... :o

Mvh,
Anders

BruntVatten2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hällde ut vattnet och samlade ihop "flagorna" som visade sig vara bara fint pulver. Det är rödaktigt och lämnar en gult/brun fläck på fingret vilket ju då skulle indikera på järn.
När vattnet stått ett tag sjunker också avlagringen till botten och lämnar ett klart vatten i övrigt vilket väl också indikerar på järn.
Humus skulle väl snarare ge ett "konstant" gult vatten eller i alla fall inte dessa rödaktiga avlagringar på botten i glaset?

Konstigt bara att det uppstår så kraftigt och mitt i allt bara...? :o

Mvh,
Anders

Vi får sådan skurar av lite av varje emellanåt. Ibland sand, ibland något som verkar vara organiskt. Det verkar ha ett visst samband med lite vatten i brunnen, men det är inte alltid så.

Troligen ansamlas det på olika ställen för att sedan spolas ut vid något mer eller mindre godtyckligt tillfälle.

Vi har nyligen haft problem med varmvattnet och en svart fällning. Detta verkar ha berott på att anoden i VVB var förbrukad.

Det kan map vara många olika saker som spökar.

Ok, nu har jag satsat på att det är avlagringar och spolat ur och kan nu konstatera att om pumpen går, alltså vattnet kommer direkt från brunnen så är det klart och fint och bra flöde.
Har det stått i hydroforen blir det brunt med avlagringar. Verkar alltså som om hydroforen är boven i dramat...

Hur rengör man den?
Den har en avluftningsnippel i toppen och anslutningen sitter i botten med lödda rör... För att få loss den måste jag lossa kopplingen direkt från ventilen som sitter vid pumpen.

Jag fick ut en hel del genom att stänga av pumpen och tömma hydropressen genom en kran för trädgårdsbevattning som sitter nära tanken. Helst vill man ju inte dra in sk-ten i ledningarna i huset, det hamnar i silarna till duschblandaren, bla.

Diskuterade fö samma problem vad gällde VVB med en servicekille som var här i veckan och han ryckte på axlarna. Det är normalt och inte mycket att bry sig om.

Du verker tyvärr ha järn i vattnet, den hydroforen i plast du skrev om är det en wellmate? Har du en luftinjektor på den?
I en hydrofor blandar du luft och vatten, järn+syre = järnoxid
Det ser ut som din bild, järnoxid faller till botten och humus (ytvatten) finns kvar i vattnet.
Det verkar dock som att du fäller ut järnet väldigt fort, så antingen har du väldigt mycket järn eller så har du en syresättning.
Kan vara så att borraren upptäckte svavelväte i vattnet och då rek. Syresättning.

Kan vara så att borrhålet för bergvärme är boven, inte helt ovanligt.

Borrhålet för bergvärmen ligger "nedanför" brunnen och så är de mer än 50 meter från varandra så det borde inte vara något problem.
Det är en Wellmate hydrofor, ja, och den har en ventil på toppen som ser ut som en bilventil ungefär.

Efter att jag tömt ur hydroforen samt vattenledningarna och sen fyllt/tömt hydroforen tre gånger är nu vattnet helt klart igen.

Jag får se imorgon bitti om det har "lossnat" mer ur hydroforen. Det måste vara någon gammal avlagring som lossnat tror jag eftersom vattnet som går direkt från brunnen är helt klart, bara det som låg i hydroforen blev brunt.

Nu verkar allt frid och fröjd igen, men som sagt vi får se om det är tillbaka imorgon när det stått ett tag igen.

Tack för all hjälp!

Mvh,
Anders

Vattnet som kommer in i en borrad brunn är vatten som rinner mellan berglagren. Ofta inte mer än en sipring, därför krävs det många meter för att få bra flöde. I vissa fall krävs det även att man trycker eller spränger för att öka sprickbildningen i berget.
När man borrar efter vatten så brukar man inte vilja borra längre ner än 80m pga risken för relikt saltvatten.
När man borrar för bergvärme vill man gärna ner på till 150m.
Det är dock vanligt att man delar skikt i berget när det är så nära.

I hällabrottet utanför Kumla förstörde ett borrhål hela samhällets grundvatten, idag är det komunalt.

Har du en gammal vattenanalys kan du jämföra konduktiviteten med brunnen förr och nu.

50m imellan är ingen garanti tyvärr. Uppe eller nedanför spelar dessvärre inte heller någon roll.

Låt det klara vattnet stå i ett glas i fönstret nån dag så ser du om järnet fäller ut.

Hoppas att jag inte har rätt och att det löser sig för dig. :)

Redigerat:
Det du samlat upp i glaset är med största sannolikhet avlagringar som samlats i hydroforen. Det finns alltid mindre mängder jär i vattnet och när du tömt hydroforen rördes avlagringar som samlats i botten upp och du fick ut dem i kranen. Järnet binds på små partikar av t ex sand och borrkex och det är dessa du ser i kaffefiltret. Är vattnet klart och fint från brunnen behöver du inte vara orolig.

För några år sen fick tonåringen för sig att ta ett bad på sommaren. Det var vid tillfället ganska torrt, även ganska lite vatten i brunnen. Han också för sig att man kunde tappa ur vatten samtidigt som han fyllde på och att man kunde ligga där nån timme på det sättet. Till slut blev det en brun gegga som kom ut och allt varmvatten tog också slut. Där fick han sig en läxa :).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.