hej!
jag har köpt dessa:
http://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-77-40x25r-utv-pn-6/?select=true
som jag ska koppla på mina jordvärmeslangar
nu undrar jag om man kan använda stödhylsa samt plastringen flera gånger eller om man måste byta dessa varje gång man drar åt dem?
anledningen är att jag tänkt trycksätta slangen vid nedgrävningen och då tänkt montera dessa kopplingar m.m. och sedan återanvända dem när jag gör den slutliga installationen
jag har köpt dessa:
http://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-77-40x25r-utv-pn-6/?select=true
som jag ska koppla på mina jordvärmeslangar
nu undrar jag om man kan använda stödhylsa samt plastringen flera gånger eller om man måste byta dessa varje gång man drar åt dem?
anledningen är att jag tänkt trycksätta slangen vid nedgrävningen och då tänkt montera dessa kopplingar m.m. och sedan återanvända dem när jag gör den slutliga installationen
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu VET jag inte, men det borde inte vara något problem att skruva isär kopplingen och sedan skruva ihop den igen.
Men att flytta klämringen till ett annat nytt ställe/rör verkar tveksamt.
Men generellt:
Vad är det för vits med att skarva ihop rören, trycktesta och sedan skruva isär alltsammans.
När du sedan skruvar ihop så vet du ju inte om det är tätt, det är ju en ny installation, eller hur?
Kan du inte gräva, lägga ned rören, dra ihop kopplingarna och, om det är tätt, återfylla utan att ta isär kopplingarna?
Verkar inte det vettigare?
Men att flytta klämringen till ett annat nytt ställe/rör verkar tveksamt.
Men generellt:
Vad är det för vits med att skarva ihop rören, trycktesta och sedan skruva isär alltsammans.
När du sedan skruvar ihop så vet du ju inte om det är tätt, det är ju en ny installation, eller hur?
Kan du inte gräva, lägga ned rören, dra ihop kopplingarna och, om det är tätt, återfylla utan att ta isär kopplingarna?
Verkar inte det vettigare?
vitsen med att trycktesta är att se om någon skada uppstår vid grävningsarbetet samt att slangen ska vara mer tålig med tryck i sig vad jag förstått.
nej jag kan inte gräva, lägga ned rören, dra ihop kopplingarna och återfylla.
det blir väldigt svårt att lägga slangen så alla 4 slangändar hamnar på samma och rätt plats när det är klart, jag kommer ta till lite och kapa slangarna lika inomhus sedan när jag har tagit hål i betongplattan och fått in slangarna
nån som vet om man kan "återanvända" dessa kopplingar?
//T
nej jag kan inte gräva, lägga ned rören, dra ihop kopplingarna och återfylla.
det blir väldigt svårt att lägga slangen så alla 4 slangändar hamnar på samma och rätt plats när det är klart, jag kommer ta till lite och kapa slangarna lika inomhus sedan när jag har tagit hål i betongplattan och fått in slangarna
nån som vet om man kan "återanvända" dessa kopplingar?
//T
hmm okej, jag köpte dessa kopplingar på rinkaby men kan inte hitta att stödhylsan å plastringen går köpa separat 
Klicka här för att svara