Hej,

diskmaskin pajade.
Beställde ny.

Märkte att jag inte kunde stänga av blandaren (vattnet var på trots att jag vred om)

Letade upp ballofixerna vid inkommande i badrummet, bara varmvattnet som gick bryta. Kallvattnet var ballofix handtaget knäckt på (liten mässing). Idag var BRF i lägenheten med rörmokare som bytte ballofixen (de hade bråttom)

Så nu kan jag bryta vattnet i alla fall.

Köpt ny blandare också. En MORA NMIX 15 eller nått sånt hette den, med diskmaskinsavstängning.

I alla fall,

rören i köket är 12 mm som går upp.

Tänkte sätta två ballofixer under vasken på inkommande rören.

Blandaren är såna där mjuka PEX (?) rör. Osäker om de heter så, men armerade saker.

Har köpt ballofixer, 12 mm/10 mm. 2 st

Den sidan med 12 mm har jag köpt såna stödhylsor till.
Men 10mm sidan, passar inte hylsorna på?

Behöver man hylsor på PEX slangen?
Och får man sätta ballofix under vasken på inkomande, precis innan (som skarv) till den mjuka blandarslangen?

Mvh/David

EDIT: En till fråga. Den diskmaskinen jag har är en BOSCH, i den kunde man mata med varmvatten också såg jag, fanns inställningar för det. Och blandaren som jag köpt, kunde man mata med varmvatten också. Är det att rekommendera eller att avråda om jag har fjärrvärme i lgh som är "gratis"?

Redigerat:
Om det är armerad slang med två "snuttar" mässing på slutet som är som ett 10mm rör behöver du inga stödhylsor, dom är riktigt hårda. Kan vara bra att dra åt klämringen och lossa 2-3 gånger.
Det här med varmvatten har jag hört olika saker, vissa säger att det inte är så skonsamt för DM med varmvatten, vissa säger att det inte är någon fara. Vet faktiskt inte, jag skulle nog köra med KV, så dyrt är det inte att värma upp det i nya maskiner.. Lycka till!

Hör först med din brf om du får byta blandare själv...Väldigt många brf kräver att sådant arbete görs av behörig "säker vatten" installatör/montör.

mvh

O
Jag tror på kallvatten i DM

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.