1 491 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Egen vattenbrunn på 'landet'
Vi har borrad brunn, 70 m.
Pumpen ligger på 63 m djup. (Borrat 1984 sept.)
Trycket har under året gått neråt och ger dåligt resultat på andra våning.
Under duschning där stjäl ett toalettbesök med spolning på första våning
vattentrycket på andra.
Kan tänka mig att 28 års användning måste slita på själva pumpen så den
kanske är i läge för byte.
(Vet att det finns bra priser hos Rinkaby Rör).
Men
Då tryckströmbrytaren är mekanisk måste väl även den slitas??
Kan det räcka att skruva upp trycket, alltså ändra tryckdifferensen?
Starttrycket är inställt på 2,4 på sidan.
Men nu går trycket på manometern upp till endast 1,4 och stannar där.
Skall jag testa HÖJA differensen?
Eller ändra starttrycket?
Eller inget av detta utan byta pump direkt?
Det hela är monterat i en nedstigningsbrunn, alltså borrat i gamla brunnen.
Frånsett att det kostar så är det ju "bara" arbete.
Vädret just nu är ju hyfsat.
Pumpen ligger på 63 m djup. (Borrat 1984 sept.)
Trycket har under året gått neråt och ger dåligt resultat på andra våning.
Under duschning där stjäl ett toalettbesök med spolning på första våning
vattentrycket på andra.
Kan tänka mig att 28 års användning måste slita på själva pumpen så den
kanske är i läge för byte.
(Vet att det finns bra priser hos Rinkaby Rör).
Men
Då tryckströmbrytaren är mekanisk måste väl även den slitas??
Kan det räcka att skruva upp trycket, alltså ändra tryckdifferensen?
Starttrycket är inställt på 2,4 på sidan.
Men nu går trycket på manometern upp till endast 1,4 och stannar där.
Skall jag testa HÖJA differensen?
Eller ändra starttrycket?
Eller inget av detta utan byta pump direkt?
Det hela är monterat i en nedstigningsbrunn, alltså borrat i gamla brunnen.
Frånsett att det kostar så är det ju "bara" arbete.
Vädret just nu är ju hyfsat.
Om du har hydropress gör enl. nedan. Tryck även på ventilen kommer det vatten är blåsan trasig.
• Stäng av strömmen till pumpen.
• Öppna en kran någonstans och låt den stå öppen.
• När vattnet slutat rinna, kontrollerar du lufttrycket med hjälp av en lufttrycksmätare (som när man kollar lufttryck i däck). Det ska vara 90% av tillslagstrycket (det tryck där pumpen startar igen). Ca 1.8 bar (kg) brukar vara gångbart om man ej vill räkna.
• Avviker trycket för mycket, pumpa i luft med hjälp av en kompressor eller en manuell pump, tills lämpligt lufttryck erhållits enligt punkt ovan. Vid manuell pumpning kan det ta en bra stund att komma dit.
• Stäng kranen som stod öppen och starta pumpen igen.
• Stäng av strömmen till pumpen.
• Öppna en kran någonstans och låt den stå öppen.
• När vattnet slutat rinna, kontrollerar du lufttrycket med hjälp av en lufttrycksmätare (som när man kollar lufttryck i däck). Det ska vara 90% av tillslagstrycket (det tryck där pumpen startar igen). Ca 1.8 bar (kg) brukar vara gångbart om man ej vill räkna.
• Avviker trycket för mycket, pumpa i luft med hjälp av en kompressor eller en manuell pump, tills lämpligt lufttryck erhållits enligt punkt ovan. Vid manuell pumpning kan det ta en bra stund att komma dit.
• Stäng kranen som stod öppen och starta pumpen igen.
Får du inte upp trycket så är pumpen sliten eller så har du ett hål på ledningen. Troligen är pumpen sliten för den har ju några år på nacken. Om du höjer tillslag eller frånslag spelar ingen roll om pumpen inte orkar till mer än 1,4
Nej det är ingen hydropress utan en vanlig 150 liters (plastad inuti) med max 6 kg tryck.
(Tillverkad i Skaraborg för övrigt av Necks Verkstäder).
Och det är nog pumpen eftersom 28 års arbete väl har slitit på den.
Inte illa det. Den går ju fortfarande även om trycket är lägre.
Det blir väl att sätta dit en Grundfos igen, fabrikatet har ju gjort bra ifrån sig.
Så vi skippar att ändra på tillslag/frånslag.
Skulle det vara hål på pem-slangen ser vi ju det när vi tar upp pumpen
Så det blir att kavla upp ärmarna och ta i.
(Dyker nåt extremt och intressant upp hör jag av mig).
(Tillverkad i Skaraborg för övrigt av Necks Verkstäder).
Och det är nog pumpen eftersom 28 års arbete väl har slitit på den.
Inte illa det. Den går ju fortfarande även om trycket är lägre.
Det blir väl att sätta dit en Grundfos igen, fabrikatet har ju gjort bra ifrån sig.
Så vi skippar att ändra på tillslag/frånslag.
Skulle det vara hål på pem-slangen ser vi ju det när vi tar upp pumpen
Så det blir att kavla upp ärmarna och ta i.
(Dyker nåt extremt och intressant upp hör jag av mig).
Klicka här för att svara