3 174 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Skarva-Laga regnvattenrör under mark
Har ett trasigt regnvattenrör (grått 110mm) som ligger 10 cm under marken.
Detta har spruckit och jag tänkte sätta dit en skarvbit.
De två ändarna som blir kvar efter jag kapat bort den trasiga biten går inte att röra då
de ligger under marken med sand runt sig.
Jag måste då kapa till en ny bit som är precis lika lång som den trasiga jag tagit bort,
detta för att kunna få in den på plats.
Jag får sedan justera med muffarna så gott det går. Jag får då inte in det nya röret i botten,
visserligen finns det ju gummipackningar i varje ände men det känns inte bra om man inte får den ända in.
Min fråga är om det finns något knep eller annat sätt att få det 100% tätt ?
Kan man täta med silikon runt på utsidan?
Eller kapa röret på mitten och skjuta varje sida ända in i botten på ändarna och sedan lägga någon
rörbit runt den då delvis öppna mittdelen.
Eller måste man lossa hela rörsystemet från en ände för att kunna laga det bra?
Detta har spruckit och jag tänkte sätta dit en skarvbit.
De två ändarna som blir kvar efter jag kapat bort den trasiga biten går inte att röra då
de ligger under marken med sand runt sig.
Jag måste då kapa till en ny bit som är precis lika lång som den trasiga jag tagit bort,
detta för att kunna få in den på plats.
Jag får sedan justera med muffarna så gott det går. Jag får då inte in det nya röret i botten,
visserligen finns det ju gummipackningar i varje ände men det känns inte bra om man inte får den ända in.
Min fråga är om det finns något knep eller annat sätt att få det 100% tätt ?
Kan man täta med silikon runt på utsidan?
Eller kapa röret på mitten och skjuta varje sida ända in i botten på ändarna och sedan lägga någon
rörbit runt den då delvis öppna mittdelen.
Eller måste man lossa hela rörsystemet från en ände för att kunna laga det bra?
Moderator
· Stockholm
· 57 640 inlägg
O jag förstår frågan rätt så används redan skjutmuffar, problemet är att det går trögt. Använder du smörjmedel?
Klicka här för att svara