Igår skulle jag byta avloppsbrunnens betonglock mot ett lättlock. Sedan vi flyttade in i huset för två år sedan har vi inte hunnit fundera så mycket på avloppet - det har varit så mycket annat som behövt fixas. På höstarna har kommunen kommit och tömt brunnen.

Nu var flytslammet (tror jag) ändå uppe vid locket. En ungefär 20cm tjock kaka. Undersidan av locket är ordentligt kladdigt.

-Så ska det väl inte vara?
-Borde vi göra något omedelbart? Få hit någon att tömma genast? Annars kommer de om en månad eller så.
-Betyder det att infiltrationen är igensatt? Går det att spola rent på något sätt i så fall, eller måste den bytas ut?

Tacksam för svar,
Albin

Vi hade ett liknande problem, det var säkringen till pumpen. Kan vara värt at kolla.

Det låter som om det behöver tömmas...är helt novis på området dock. Kanske lättare att felsöka ev. problem när det är tömt tänkte jag.

• Wow
Mmhe71
  • Laddar…
Hej Albinh,

Brunnen bör slamtömmas så fort som möjligt. Sedan bör ni ta ut någon som kan göra en besiktning på både slamavskiljaren och efterföljande reningssteg. Om slamavskiljningen inte fungerat finns risk för att detta kan ha påverkat den efterföljande reningen. Har slamflykt pågått länge och infiltrationen är igensatt behöver antagligen infiltrationen bytas ut. Har man tur och slamflykten inte pågått så länge kan det räcka med att infiltrationen spolas ren, detta beror dock på skick och hur enkelt det är att spola rent hela infiltrationen.

Om ni endast har en enkammarbrunn som slamavskiljare är detta inte tillräckligt. Om det endast är BDT-avlopp (Bad, disk, tvätt) ska slamavskiljaren bestå av minst en tvåkammarbrunn. Är även WC-avlopp påkopplat behöver slamavskiljaren vara en trekammarbrunn eller en slamavskiljare på minst 2 kbm.

Lycka till!

• Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Hej, ursäkta att jag dröjt med att återkomma. Efter mycket tjat fick vi hit slamtömmaren. Han konstaterade ett stopp i utloppet från brunnen ca 3 meter "nedströms". Vi har själva "känt" stoppet om vi sticker in en vattenslang. Däremot passerar rensbandet igenom ganska obekymrat(!)

Slamtömmaren försökte spola rören rena utan framgång. Men han hade inte utrustning för rotskärning. Han rådde oss att gräva upp röret där för att se om det var något enkelt avhjälpt fel. Det har vi nu under stor möda gjort. Röret ligger ca 70cm ner och är ett cementrör. Vi kan inte se något uppenbart fel där stoppet är. Det finns en del mindre rötter (d<5mm) under röret som kan ha växt in, men det är svårt att avgöra.

Rakt över avloppet står en stor björk, ca 1,5m nedanför stoppet. Det är givetvis inte någon bra lösning. En större rot skulle kunna ha växt in längre ner och växt uppåt inuti röret.

Nu vet vi inte riktigt vad vi ska ta oss till. Avloppet kommer behöva göras om helt inom några år, det är vi medvetna om, men av flera skäl skulle vi vänta med det (inte hunnit planera ordentligt, inte utvärderat alternativen, inte riktigt budgeterat...) Vi skulle kunna ta hit en annan spolbil som kan rotskära. Det är en bit att köra, så det kostar nog en del. Det kanske löser problemet för ett år eller två. Vi skulle också kunna ta ner björken.

Alternativ två är att ner björken och ta hit en grävare och gräva upp röret från brunnen och fem-sex meter nedströms. Sedan ersätta cementröret med ett 110 plaströr. Fylla igen.

Vad tror ni?

Björken tycker jag du ska ta ner oavsett så den slutar växa där. Det är en dålig plats...

Sen får du väl kolla upp vilket som blir billigast/smidigast med rotskärning eller att gräva upp. Personligen så ger jag nog viss övervikt åt grävaren eftersom du har större möjligheter att åtgärda fel som rotskärningen kanske inte rår på. Går spolbilen bet så måste du ju ha dit en grävare i alla fall.

• Gilla
JAP-Tina
  • Laddar…
Jag kan bara instämma i det Mexitegel skriver ovan, ta ner björken och byt ut till 110-rör.

Hoppas det går bra!

:-)

Kan ni inte hyra/låna en inspektionskamera och titta in i röret? Eller om brunnen är tom, röret rakt och din äckeltröskel låg - kliva ner i brunnen, skicka in en sladdlampa på en pinne och kika in i röret. Har ni tur är det inte en rot utan någon fettkaka eller liknande - och det faktum att ni inte ser något fel på röret där talar för det.

Det ligger också ute en massa inspektionskameror på tradera, du kan nog få en sån för några hundringar.

Eller såga upp ett hål i röret där stoppet verkar vara och kolla. En lagning behöver väl inte vara perfekt? Om det läcker lite så blir gräset lite grönare där bara.

Bra idé! Egen inspektionskamera hade jag inte tänkt på som ett alternativ. Har någon prövat de där från tradera (via dx.com?). Det avskräckte lite med upp till 30 dagars leveranstid... Vem hyr ut dem? Kollade med en lokal maskinuthyrare, dom hade det inte.

Visst har jag funderat på att såga, men lagandet känns lite besvärligt. Risk för än värre rottrassel...

Köper du en av de dyrare kamerorna på tradera så kan du få den på en vecka om du betalar premiumfrakt.
Jag har inte provat dem själv så jag vet inte om det är vettiga grejor eller rent skräp.

Tänkte bara berätta hur det gick. Det slutade med att vi fick hit en grävare och grävde upp eländet. Bytte ut drygt sex meter cementrör. Totalkostnad: tvåtusen och en helgs arbete. vi är ganska nöjda.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Kunde ni identifiera orsaken till stoppet?

Nja. Femtio år och en stor björk som växte en halvmeter ovanför cementrören var nog två bidragande orsaker. Tids nog kommer vi behöva fixa det här mer permanent, men till vidare får det fungera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.