Hej

Skall installera ett klassiskt Björnfilter (filterhus) på vårt inkommande vatten då det ibland tenderar att komma in lite grus och borrkax från brunnen. Hydropressen är installerad i garaget och tänkte därmed sätta filterhuset direkt efter den för att fånga gruset redan innan det kommer in i huset.

Nu funderar jag om det räcker att koppla in filtret med vanliga stålomspunna pex-slangar (anslutningsslangar) eller om det kommer att bli för dåligt tryck eller kapacitet på inkommande vatten då?

slangarna jag funderat på är typ

http://www.jula.se/flatad-pexslang-450848

filterhuset har 1" anslutningar. Blir en massa bök och böjar om jag tvingas använda kopparrör dessutom en massa fler kopplingar.

vad tror ni? Nån som kanske har tips på bättre lösning?

Tacksam för tips

Du ska definitivt ha grövre slang än Julas.
Om du inte gillar tanken på massa kopparrör och böjar, så fungerar det att köra med Uponors PEX 22mm med klämringskopplingar istället.

Jag har kopplat in ett liknande filter, men då använde jag en grövre slang och lösa slangkopplingar. Det var nån genomskinlig slang, minns inte längre exakt vad det var för nån.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
En sådan här:
[länk]
[länk]
Eh, ja jag borde påpekat att det var i 22mm dimension som jag tänkte. Då mina länkar innehåller lite olika dimensioner.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Eh, ja jag borde påpekat att det var i 22mm dimension som jag tänkte. Då mina länkar innehåller lite olika dimensioner.
Vad tror ni om två stycken enligt nedan?

http://www.rinkabyror.se/artikel/rostfri-slang-15rx200-mm/

om slangen ser ut i verkligheten som på bilden innebär det att jag kan ha en R25 gänga i ena änden och en lekande mutter av dimension R25 i den andra änden, är det korrekt uppfattat ser slangen ut så när den levereras? i så fall blir installationen busenkel då den inte kommer kräva en enda extra koppling eller bussning. vad tror kan det funka?

En sån slang har jag till hydropressen (eller liknanden, dimensionen kan vara annorlubnda).

Mycket simpel installation, ja.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.