Jag har hittat ett hus som jag är lite intresserad av.
Det fanns en vattenanalys utför på brunnsvattnet, men jag förstår inte riktigt vad den säger.
Kan någon hjälpa mig att tolka analysen?

Jag har mörkat lite kontaktuppgifter i analysen.

Visa bilaga analys.pdf

Låter inte speciellt anmärkningsvärt, men det som är intressant är att veta halterna av Järn och Mangan eftersom de kan ge ett vatten som är brunt och missfärgar kakel, porslin och tvätt.
Om det handlar om permantetboende kan det vara värt att kontakta ett seriöst företag som säljer vattenfilter för att få tips om ev filterbehov. Själv har jag haft bra erfarenhet av Aquaexpert, men även här på forumet finns mycket info.

Det står ju att vattnet är tjänligt med anmärkning.
Anmärkningarna består mest av tekniska och estetiska saker. Den enda hälsomässiga är Fluorhalten och det står att barn under 1 ½ år endast bör dricka i begränsad omfattning.
De övriga anmärkningarna innebär att ditt vatten ser läskigt ut, kan lukta läskigt och smaka läskigt men att det inte är nån fara att dricka det. Dessutom kommer det att bli bruna beläggningar på sanitetsporslinet, eventuellt också missfärgad tvätt, och att dina rör kan rosta sönder snabbare än normalt.

Komplettering:
Turbiditet betyder grumlighet, dvs det finns partiklar i vattnet. Det bör gå att få till det mesta med lite filter. Dock vet jag inte om det går att filtrera bort fluoret.

Ok. Tack för hjälpen. Då blir det till att ringa lite samtal innan ett eventuellt bud.

Jag vill inte måla f-n på väggen. Men om du inte har tagit och lämnat in vattenprovet själv så finns väl risken att analysen avser vatten från en annan brunn?

Jo. Visst skulle det kunna va så. Men innan ett eventuellt köp så skall man kanske ta ett eget vattenprov. Vi har ett LAB på jobbet som kan ta proverna. Så det lär väl bli så att det skall tas ett kontrollprov. Det aktuella provet kommer från mäklaren.

Provet är ju inte komplett, det är ju bara Mikrobiologisk analysen som visas, den kemfysikaliska analysen har dom inte med.
Det verkar som att det är en Borrad brunn som dom har borrat lite för djupt.
Klorid och natrium tyder på salter i vattnet och då måste du ju veta värdet.
Är det riktigt illa måste du sätta in en avsaltninganläggning och ska du dessutom åtgärda Dom andra sakerna talar vi om en bra släng över 100.000:-

Det verkar som om dom döljer nåt. Du har sida 1/1 på mikrobiologisk Och bara sida 2 av 2 det fattas en.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.