Hej
Jag har riktig huvudbry angående dragning av rör i vårt badrum.
Tidigare så har det suttit prisolrör med lödade 90 graders böjar ut till blandarfästet
Då vi nu skall sätta dubbelgips så är vi också tvungna att dra om rören och här är mitt stora problem.
Har tidigare tänkt dra pex, men jag har lagt det på is för jag tycker det blir orimligt dyrt med alla skarvar som behövs (dosor etc).
Egentligen så vill jag bara skarva på prisol på existerande matning, (12mm) men det är klurigt med böjarna för reglarna är endast 45*45.

Jag har bockningsverktyg (inget proffsverktyg) och jag får till böjarna ok, men det är ändå så att man ser att röret plattat till sig svagt.

Nu undrar jag hur stor roll denna "utplattningen" spelar roll.
Alternativet för mig är att bara låta de lödade skarvarna sitta kvar.
Jag har inflödet precis på andra sidan väggen så det ser ut ungefär såhär
Inkommande 20mm koppar 2,5 meter
15 mm matning 2 meter
Och då denna prisolen 12mm från matning och ca 1,5 meter ner i väggen

Om du kan så lägg ut en bild så panelen kan se bocken, ett alternativ är att du bockar en bit och skalar plasten och sticker in röret i en trädgårdsslang och sedan spolar för att se flödet genom kröken.

mvh

Hej
Bifogar tre bilder.
De två första är på bokningar jag gjort och den sista är en bil på böjen in från tvättstugan på prisolen som var där sedan innan.
Jag tror inte jag kommer få till det helt med att röret står 90 grader ut i första skivan, men i skiva no 2 kommer det vara rakt

• uploadfromtaptalk1357683003759.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357683021461.jpg
    Skapa konto
  • uploadfromtaptalk1357683037168.jpg
    Skapa konto
Bockarna ser ok ut, lite lång radie bara tycker jag det verkar vara,Vad för märke på bockapparat du använder? En riktigt prisolbock gör väldigt korta bockar speciellt på 12 mm.

mvh

• Gilla
Road on
  • Laddar…
Det är något heiko peiko från jula, inget speciellt märke.
Jag har beställt nya rör nu också (detta var något skräp från biltema) så kanske det blir ännu bättre. Är rinkabys rör bra kvalitemässigt? Skall jag kanske också beställa en riktig rörbockare från dem? (kostar 800 spänn)

Staffans2000
Jag har deras bockapparat.
Mycket god kvalité

Staffan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.