6 017 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
knack i vattenledningen
Har fåt ett knackande ljud i ledningarna när man använder varmvattnet.Känns som att det inte finns tillräckligt med tryck på vattnet. Låter lite som när man haft vattnet avstängt och sen slår på igen så tar det ju ett tag innan det kommer igång. Vad kan vara fel?
Jag har nyligen upptäckt exakt samma problem. Men bara vid varmvatten och bara när man fyller badkaret på våning 2. Och ljudet verkar komma från källaren. En bra bit från där vi har både vvb och inkommande vatten. Och det är inte lite det knackar. Slår riktigt hårt verkligen.
Har du fått bukt med ditt problem?
Har du fått bukt med ditt problem?
Jag är helt kass på sånt här :/ vart sitter backventilen? Eftersom det inte är blandaren som används som låter.
Och jag hittade vad som lät, dock inte lösningen.
Vi har en dusch i källaren och den blandaren är det som låter när man använder den på andra våningen. När jag samtidigt provade att sätta på den blandaren i källaren så upphörde ljudet! Jätteskumt...
Vi har en dusch i källaren och den blandaren är det som låter när man använder den på andra våningen. När jag samtidigt provade att sätta på den blandaren i källaren så upphörde ljudet! Jätteskumt...
Har du avstängningsventiler på rören till blandaren i källaren? då kan du prova att stänga den ena. Antagligen släpper ena (varmvatten, om jag inte tänker fel) backventilen igenom.Wickard skrev:Jag är helt kass på sånt här :/ vart sitter backventilen? Eftersom det inte är blandaren som används som låter.
Ahaa så menar du. Näe tyvärr har jag inte det på dom rören. Typiskt :/ visserligen är det inte ofta man använder det på övervåningen då vi har ett duschutrymme på entrevåningen. Då kanske det få vara tills det är dags för renovering i källaren, dvs om inget kan göra mer skada av att problemet finns?Demmpa skrev:
Tack för jättebra svar/hjälp
Klicka här för att svara