Jag har en duschblandare 40 cc där röret med varmvattnet har lossnat från blandaren. Se bild. Har tillfälligt satt en svart plast slang där så att jag kan duscha. Tror ni det går att laga blandaren? Hur fixar man det i så fall? Ringde rörmokaren som ansåg att det var bäst att köpa ny blandare. Kan det vara en packning som är trasig? Vart hittar man i så fall såna? Vill helst inte köpa en helt ny blandare om den går att fixa. duschblandare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det räcker antagligen att lossa muttern och sedan trycka i röret och dra åt muttern igen. Jag misstänker att röret går vågrätt nästan nere vid golvet och att någon eventuellt har ställt sig på röret så röret har glidit ur klämringskopplingen, klämringskopplingen består antagligen av en gummipackning, den sortens klämring är för plana anslutningar.

Lossade muttern, satte tillbaka röret och skruvade åt muttern igen. Fungerade alldeles utmärkt. Någon gummipackning såg jag dock inte. Är lite orolig för att röret ska lossna från blandaren igen när man inte är hemma och att hela lägenheten ska översvämmas. Stänger nog av vattnet till en början när jag lämnar lägenheten för att vara på säkra sidan. Tack för hjälpen.

Fanns det stödhylsa i röret?

stadsråttan skrev:
Är lite osäker på vad stödhylsa är men gogglade och hittade denna:
[länk]

Såg inte någon sådan i röret. Röret var tomt. Måste man ha en sån?
En sådan ska sitta som ett stöd inne i röret för att klämringen ska nypa fast ordentligt, så inte röret kan krypa ur klämringen. Tillräckligt hårda rör kan klara sig utan, men det är bättre att ha en i onödan än att ha ett rör som riskerar att lossna.

Ok, det hade jag ingen aning om. Jag ska nog köpa en sådan för att vara på den säkra sidan. Det satt aldrig någon stödhylsa i röret, kan det ha varit anledningen till varför röret lossnade? Hur vet man om röret är tillräckligt hårt? Vad jag förstår finns det halvhårda rör också som behöver stödhylsor.

Hur vet man vilken storlek på stödhylsan man ska köpa? Försökte mäta röret och tror det är ca 15,5 mm. Ska man köpa samma storlek?

Köper du för 15 rör så ska de passa invändigt, passa på och byt klämringen också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.