Hejsan alla hjälpsamma människor. Kiksr nästan dagligen på det här forumet och har äntligen registrerat mig :)

Å nu har jag då en fundering, jag har installerat vattenrening från filtrena iform av järn filter och avhärdningsfilter. Och vattnet syresäts ju för att få bort lukt. Då är min fråga. Ska det stå och rinna lite hela tiden för syresättningen ? Det gör det nu men e det rätt?

Vattnet är gott men känns som det är väldigt mycket luft i det då vattnet är lite skummigt å gråt.

Tack på förhand
//daniel

Var rinner det? Cirkulationspumpen gör att vattnet filtreras och syresätts. Du upplever vattnet som skummigt och grått och det är ett kvitto på att filtret fungerar. Låt vattnet stå lite så försvinner luftbubblorna.

Okej då e det nog som det ska vara :) det rinner liksom runt i röeren låter det som neb då e det ju antagligen cirkulationspumpen som pumpar runt det :)

Välkommen till Byggahus :)
Filtrenas filter mot järn och mangan ska "porla" när det är i drift. Cirkulationspumpen kör runt vattnet mellan hydroforen och filtret hela tiden utom vid backspolning.
När pumpen går kommer det att rinna ut en del vatten från filtrets avloppsrör, det ska sluta en stund efter att pumpen har stannat. Gör det inte det sitter det förmodligen skräp i det som de kallar "silverböj" i sin manual. Inne i denna sitter en tyngd som gör att det kommer in luft i vattnet när pumpen går. Samtidigt rinner då en liten mängd vatten ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.