Y
Jag har en bondgård.
Två villor tätt intill.

Den andra villan har en grävd brunn som inte ger direkt mycket, eller rent, vatten längre.
Medan min borrade ger mycket vatten.

Antingen får det borras en ny brunn åt den andra villan.
Eller så kopplar jag mig på den andra.

Känns ju enklast och billigast att nyttja det som finns och fungerar.
Den andra villan lär inte bli självständig iaf då vi delar avlopptank.

Kanske finns nackdelar som jag inte tänkt på?

:)

Dela det bef. vattnet till dina fastigheter, eftersom du skriver att det ger bra med vatten borde bli den billigaste lösningen.Man kan ju gå upp i kärlstorlek så man har mera kraft bakom sig när det behövs.
Finns risker att försämra det bef. borrhålet med ett nytt i närheten.
mvh

Håller med föregående talare.

Och jag håller med de två innan mig, det enda är väll om det kan bli någon osämja grannar emellan i framtiden.. Vatten (om det börjar sina), gräsklippning och snöskottning brukar vara populära ämnen för gräl

Tycker också du ska dela , om husen står på olika fastigheter skriv ett servitut på en gång så blir det mindre bråk i framtiden.
Vi är fyra hus på en gammal borrad brunn och det funkar fint .

Skulle ALDRIG dela vatten eller avlopp med mina grannar, vi har tre olika "grupper" som delar vatten i min lilla by. Det fungerade bra i början men när sedan "problemen/underhåll" kom så vill en del "göra det ordentligt" och en del vill "fixa till det" så länge för det blir så dyrt i annat fall. Några förstår inte varför just dom ska fixa allt alla gånger mm mm. För att det ska fungera måste "gruppen" ha en eldsjäl som lägger ned tid och "arbete" på att få det att fungera. När/om denne flyttar är det upplagt för osämja.

Ja skriv servitut på procent ansvar så är det inga problem. Ni delar ju redan avlopp.

Y
Jag kanske bör nämna att tanken med andra villan är att den ska hyrasut.
Alternativt stå och förfalla. Kommer nog inte sälja bara den utan då blir det nog hela gården med båda villorna. De ligger så tätt inpå varandra så känns obehagligt att sälja av den.

Skulle det varit att jag sålt, då hade jag inte velat dela vatten eller avlopp. :)

Då är det ju inget att diskutera. Vi tolkade det nog som att det var en separat fastighet med annan ägare :)

Korvgubbe
Hur har du tänkt hyra ut? Veckovis till sommargäster eller 5 år till en familj?

Y
Korvgubbe skrev:
Hur har du tänkt hyra ut? Veckovis till sommargäster eller 5 år till en familj?
Jag vet inte just 5års kontrakt men helårsboende iaf.
Nu är det rätt mycket att göra med huset innan dess så har inte tänkt på sånna detaljer. ;)

Provpumpa brunnen som ger mycket vatten så det är fastställt hur mycket den ger. Helst i augusti när många brunnar ger mindre vatten.

En familj på fem personer förbrukar normalt 1-1,5 m3 per dygn så det krävs minst 3 m3/dygn för två familjer. När sedan alla badar och tvättar samtidigt går det säkert åt mer än 20 liter per minut.

Om dygnskapaciteten är OK, men inte minutkapaciteten, krävs det en rejält stor hydrofor så det är bra att ha allt detta klart för sig innan man skrider till verket.

Ger brunnen 20 liter per minut under en timmes tid i augusti är det säkert inga problem.

En tanke bara...

Om det är enkelt kanske man skall passa på att få till två vattenmätare, en till varje hus, och kanske en separat elmätare, då blir det enklare om ena eller båda husen skulle säljas och man skall dela på drift och underhåll av vatten och avlopp...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.