Hejsan!
Jag ska till och koppla in en ny golvbrunn i källaren. Jag har bilat upp golvet i närheten av vart avloppstammen från övervåningen kommer ner. Det är i dag en vanlig 110 mm böj mellan den stående avloppsstammen till avloppstammen i golvet.
Jag vill förgrena vid övergången från stående till liggande avloppstam och koppla in röret från nya golvbrunnen där.
Finns det någon fara i att byta ut rörböjen mot den stående avloppstammen till ett T-rör?
Tack på förhand!
//Mvh Henrik
Jag ska till och koppla in en ny golvbrunn i källaren. Jag har bilat upp golvet i närheten av vart avloppstammen från övervåningen kommer ner. Det är i dag en vanlig 110 mm böj mellan den stående avloppsstammen till avloppstammen i golvet.
Jag vill förgrena vid övergången från stående till liggande avloppstam och koppla in röret från nya golvbrunnen där.
Finns det någon fara i att byta ut rörböjen mot den stående avloppstammen till ett T-rör?
Tack på förhand!
//Mvh Henrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du byter så måste du sätta en 110 gren/t-rör 45 grader som ansl mot den stående ledningen sedan sätta en förminskning i bakkant 110x75 för golvbrunn.Sedan finns ju en möjlighet att sätta en 110x75 gren, 2muff liggandes och ansl. den befintliga långböjen mot grenen i bakkant och sedan har du 75 ansl. 45 grader åt dig på bilden, gör man så får du essa den stående ledningen lite granna. Man skall inte ansl den stående ledningen mot en liggande gren som 90 grader stor risk att fekalierna stannar kvar och kan orsaka stopp.
mvh
mvh
Redigerat:
Klicka här för att svara