Har röjt halva "skogen" med sly för att slambilen skall komma fram på torpet
fick veta av kommunen när vi tecknade sophämtningsavtal att vi inte behövde avtal för slamsugning då vi endast kör diskvatten genom trekammarbrunnen, men sedan några år senare fick vi en räkning på bomkörning då bilen inte kom fram

Vad behöver dom komma åt och vad skall jag hitta bland all sly :confused:
Har hittat trekammarbrunnen och dess stora betonglock, sedan ett mindre rör & lock med ventil på någon meter bort, sedan har jag ventillock 10 meter längre bort i en annan riktning, men den ser så gammal ut och är helt spräckt, kan det vara något gammalt avlopp eller hör den till min anläggning tro ?

Det är bara trekammarbrunnen dom är intresserade av.

Låter som trekammar brunn med slamavskiljare.

Molgan123 skrev:
Har röjt halva "skogen" med sly för att slambilen skall komma fram på torpet
fick veta av kommunen när vi tecknade sophämtningsavtal att vi inte behövde avtal för slamsugning då vi endast kör diskvatten genom trekammarbrunnen, men sedan några år senare fick vi en räkning på bomkörning då bilen inte kom fram

Vad behöver dom komma åt och vad skall jag hitta bland all sly :confused:
Har hittat trekammarbrunnen och dess stora betonglock, sedan ett mindre rör & lock med ventil på någon meter bort, sedan har jag ventillock 10 meter längre bort i en annan riktning, men den ser så gammal ut och är helt spräckt, kan det vara något gammalt avlopp eller hör den till min anläggning tro ?
Det första är mycket riktigt trekammarbrunnen.
Det är där slammet (bajs och toapapper) samlas, och alltså den som skall slamsugas.
Fast nu har du ju bara bad- och diskavlopp. Kolla med kommunen igen vad som gäller betr. tömning av trekammarbrunnen.

Och OBS: Locket får väga max 15 kg.
Slamsugarna är rädda om sina ryggar.

Det andra är en fördelnngsbrunn, där avloppsvattnet fördelas mellan spridningsrören i infiltrationen.
Det sista är ventilation bortom infiltrationen.

KnockOnWood skrev:
Och OBS: Locket får väga max 15 kg.
Nja, det är inte så i alla kommuner men det är värt att kolla upp så du inte åker på en bomkörning till eller får tilläggsavgifter. Naturligtvis så ska inte slamtömmarna behöva offra sina ryggar och arbetsmiljöverket är visst av uppfattningen att det är fastighetsägaren som ansvarar för slamsugarnas arbetsmiljlö. Dock tar jag det för ganska osannolikt att du ska få ett föreläggande från arbetsmiljöverket....

mexitegel skrev:
Nja, det är inte så i alla kommuner men det är värt att kolla upp så du inte åker på en bomkörning till eller får tilläggsavgifter. Naturligtvis så ska inte slamtömmarna behöva offra sina ryggar och arbetsmiljöverket är visst av uppfattningen att det är fastighetsägaren som ansvarar för slamsugarnas arbetsmiljlö. Dock tar jag det för ganska osannolikt att du ska få ett föreläggande från arbetsmiljöverket....
Vill inte strida om detta, men... (betyder naturligtvis att det vill jag visst ;) )

Enligt det här klippet är det centrala regler från Arbetsmiljöverket:
"Även vikten för brunnslocket och tillfartsvägen får nya regler. Nu måste locket väga mindre än 15 kilogram och tillfartsvägen måste vara minst 3,5 meter bred. Fastighetsägarna har nu året på sig att bygga om sina vattenledningarna skriver Södermanlands Nyheter."

http://www.fastighetstidningen.se/fastighetsagare-tvingas-bygga-om-vattenledningar/

• Gilla
JAP-Tina
  • Laddar…
Mogge ,trekammarbrunn är en slamavskiljare

Fick ett papper häromdagen jag med, det skulle vara röjt och upplåst och vägen skulle vara tre meter bred och jag vet inte allt. (Vilket den inte är, dock klarar andra lastbilschaufförer att backa in utan problem. Slamsugarchaufförer kanske inte är så bra på att köra lastbil?
Det roliga i kråksången är dock att de ställde en massa krav på mig som fastighetsägare men de kan inte ens bestämma sig för vilken vecka de kommer hit, allt skulle vara i ordning så de kunde komma någon gång mellan v42 och 45...

Jag tänker då rakt inte sitta i givakt utanför i en månad i sträck, nån ordning får det allt vara.

Även här är det långt intervall, nån gång under v37-40 skulle de komma. Imorgon är det v41 och under de 13 minuter som är kvar av den här dagen gissar jag att de inte kommer...

han kom, körde sönder min gräsmatta på uppfarten och åkte sedan iväg då han upptäckte att bilen sjönk ner i gräsmattan :(

Och där kom fakturan på en bomkörning :banghead:

Molgan123 skrev:
Och där kom fakturan på en bomkörning :banghead:

Satan vad surt!

Och brunnen är inte tömd.

Kan ni kanske beställa att han kommer när det är tjäle.
Det är det väl under ganska lång period i Dalarna.

Det har där jag bor varit lite strid om att SRV har åkt ut för att tömma, inte kommit fram till tanken pga att det inte är röjt och sedan debiterat en bomkörning.

Det har även hänt fastigheter som inte har beställt tömning.
Detta var inget som SRV får göra, utan de skall bara komma när kunden ringer. Dvs man bestämmer en dag och ser till att det är röjt fram till tanken.

Krilleman
Även hos mig långt intervall, någon gång under April varje år...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.