2 617 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Gamla avlopp
Har tittat på ett hus från 1956. Och om det blir ett köp så är det aktuellt att göra något åt avloppet. Det man kan se är att det är gjutjärnsbrunnar. Frågan är om det är gjutjärn hela vägen eller om de bara är en liten bit. Huset är ett enplan med gjuten betongplatta. Ska man bila upp hela golvet eller är relining ett alternativ? Vad gör man?
Om ni har tänkt att renovera rummen som är ovanför avloppsrören tycker jag absolut att ni bör passa på att bila upp och byta stammen. Det är ju surt om ni lagon hinner renovera och göra fint överallt innan avloppsröret börjar strula.
Jag är ingen expert på området utan bara lekman, men om jag hade varit i ditt fall och ska renovera huset i en mindre omfattning så hade jag kallt räknat med att allt är gjutjärn, det står till den som säljer huset att "veta", vet inte dem eller är minsta osäker gå med den tunga delen i kalkylen.
Någon rörmokare borde kunna svara på frågan eller som Göran skriver, anlita någon med filmkamera som filmar stammen.
Någon rörmokare borde kunna svara på frågan eller som Göran skriver, anlita någon med filmkamera som filmar stammen.
ElinNo skrev:Har tittat på ett hus från 1956. Och om det blir ett köp så är det aktuellt att göra något åt avloppet. Det man kan se är att det är gjutjärnsbrunnar. Frågan är om det är gjutjärn hela vägen eller om de bara är en liten bit. Huset är ett enplan med gjuten betongplatta. Ska man bila upp hela golvet eller är relining ett alternativ? Vad gör man?
I mitt hus från -49 så är brunnar och stigare i gjutjärn - Resten under plattan och ut i gatan var betong.
Vid dränering uppmärksammade vi att avloppet var helt av jäms med fasaden. Bara att byta hela rasket - ut till kommunens rör under trottoaren.
I övrigt har jag inte sett några som helst problem på mina gjutjärnsrör, tjocka, fina, inga sprickor och skulle lätt hålla ett bra tag till - Det är betongrören som skrämmer skiten ur mig...
Jag har valt att byta i etapper. Nytt kök så skiftade jag stammen ned till plattan. Ny toa uppe på gång nu så nytt avlopp ned till plattan. Till våren bilar jag ut hela golvet i källaren och lägger in nytt avlopp även där och drar in mer till blivande tvättstuga.
Vid dränering uppmärksammade vi att avloppet var helt av jäms med fasaden. Bara att byta hela rasket - ut till kommunens rör under trottoaren.
I övrigt har jag inte sett några som helst problem på mina gjutjärnsrör, tjocka, fina, inga sprickor och skulle lätt hålla ett bra tag till - Det är betongrören som skrämmer skiten ur mig...
Jag har valt att byta i etapper. Nytt kök så skiftade jag stammen ned till plattan. Ny toa uppe på gång nu så nytt avlopp ned till plattan. Till våren bilar jag ut hela golvet i källaren och lägger in nytt avlopp även där och drar in mer till blivande tvättstuga.
Klicka här för att svara