8 382 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Problem med borrad brunn - vilken ända börja?
Enl min erfarenhet gör de helt klart nytta. Jmfr t ex med oljefilter till bilmotorn. Det är nog så att de är för mindre problem (mindre föroreningar etc) misstänker jag. Sedan är väl just en nackdel att flödet stryps.
Vi har ett avhärdningsfilter (patron ca 6x25cm) mot kalken, och det håller 2-4 år för oss (2 pers). Det märks direkt på vattnet, disken, tvätten, duschen etc när filtret är slut. Vårat filter sitter mellan pumpen och hydroforen, så det påverkar inte flödet till kran.
Vi har ett avhärdningsfilter (patron ca 6x25cm) mot kalken, och det håller 2-4 år för oss (2 pers). Det märks direkt på vattnet, disken, tvätten, duschen etc när filtret är slut. Vårat filter sitter mellan pumpen och hydroforen, så det påverkar inte flödet till kran.
Plockade bort filtrena och vi fick bättre flöde i alla kranar men ändå inte så att jag upplever "wow vilket sjujäkla tryck" men dock mycket bättre än vi hade det med filter på.
Dock är det lite osäkert på hur jag skall ställa upp frånslagstrycket? Tryckströmställaren ser ut såhär:
Dock är det lite osäkert på hur jag skall ställa upp frånslagstrycket? Tryckströmställaren ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns firmor i stockholm som tar hand om helheten på ditt vatten, både pumpar, tryckkärl, filter.
Det första du bör göra är att kvalificera det gula/bruna i vattnet. Ett enkelt sätt är att låta vattnet stå i ett glas nån el. Några dagar för att se om det gula skicktar sig. Är det järn du har sjunker det till botten och vattnet upplevs som grumligt när det kommer ur kranen.
Humus är växtpartiklar som är lösta i vattnet typ. Äppeljuice. Gult men klart. Och skicktar sig inte.
Eftersom du har en Radonett montera innebär det att ditt vatten blir syresatt, och då någon monterat två st patronfilter efter tyder det på att radonetten syresatt hans vatten och fällt ut järnet. Han har då gjort en billig lösning med ett partikelfilter och sedan fortsatt på samma bana med ett kolfilter.
Du säger också att du har högt flouridetal har du ett prov på det borde järntalet stå med. (Flouride kan även renas med osmosrening)
Järnoxid kan sätta igen ett ledningsnät fort.
Med vänlig hälsning, Morgan
Det första du bör göra är att kvalificera det gula/bruna i vattnet. Ett enkelt sätt är att låta vattnet stå i ett glas nån el. Några dagar för att se om det gula skicktar sig. Är det järn du har sjunker det till botten och vattnet upplevs som grumligt när det kommer ur kranen.
Humus är växtpartiklar som är lösta i vattnet typ. Äppeljuice. Gult men klart. Och skicktar sig inte.
Eftersom du har en Radonett montera innebär det att ditt vatten blir syresatt, och då någon monterat två st patronfilter efter tyder det på att radonetten syresatt hans vatten och fällt ut järnet. Han har då gjort en billig lösning med ett partikelfilter och sedan fortsatt på samma bana med ett kolfilter.
Du säger också att du har högt flouridetal har du ett prov på det borde järntalet stå med. (Flouride kan även renas med osmosrening)
Järnoxid kan sätta igen ett ledningsnät fort.
Med vänlig hälsning, Morgan
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 028 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 028 inlägg
Om du släpper plastskruven och lyfter locket (bryt strömmen först) bör du se två rattar/skruvar, ett ganska vanligt upplägg (iaf. om det är en XMP/telemecanique som det är är) är att den ena ställer frånslagstrycket och den andra tryckdifferensen mellan till- och frånslag. Om rattarna / skruvarna är olika stora är ofta den för frånslagstryck större.Kameramannen skrev:
Om du bara vill öka tillslagstrycket ska du minska tryckdifferensen, om du vill öka både till- och frånslagstryck ska du bara vrida på frånslagstrycksratten. Vill du bara öka frånslagstrycket ska du dels ställa upp detta, och dessutom öka tryckdifferensen (så tillslag blir oförändrat)
/U
EDIT: mixade ihop från- och tillslag, ändrat ovan.
Redigerat:
Vad gäller missfärgningen så hade jag väldigt brunt vatten tidigare. Jag tog hem en firma som spolade ren brunnen, jösses vilken skit och dynga som kom upp. Efter detta upplevde jag att vattnet fick en mycket trevligare färgton, som en bonus ökade dessutom tillrinningen av vatten. Kostade några tusenlappar./ Per
Klicka här för att svara