Hej!

Vi har precis upplevt vår första vinter i vårt hus. Huset ligger på landet utanför Vallentuna, är byggt 2008, har egen brunn och det luktar i tvättrummet (och ibland på toaletterna).

Jag kan väldigt lite om VVS och dylikt men vi har haft ut vattenlåsen städat men det gjorde ingen skillnad. En sak jag märkte när vi tog ut vattenlåset var att det blåste från avloppet och det såg ut som om rök kom därifrån (det var ungefär -10 utomhus då).

Jag har kontrollerat 3-kammars brunnen och den är inte full.

Det luktar inte alltid utan ibland är det helt luktfritt och sen plötsligt (ibland är vi hemma ibland inte).

Vi har funderat på att ta hit en VVS kille men ärligt talat så kan jag för lite för att inte bli helt blåst. Kan någon hjälpa mig med vad det kan vara, finns det något vi kan undersöka själva eller om vi tar hit en VVSare vad vi ska fråga.

Tack för er hjälp och er tid!

Mvh Christian

Kolla avloppsluftaren, så det inte är något som blockerar. Det är ett rör som går upp genom taket, och är anslutet till avloppet.

Vad har ni för ventilation? Paxfläkt?
Jag hade samma problem i källaren. Jag hade inte ventilerna som tog in luft i huset tillräckligt öppna. Vilket gjorde att den sög in luft via avloppet. Öppnade dom lite och sedan dess ingen lukt.
Med vänlig hälsning, Morgan

Hej!

Tack för era svar, avloppsluftare hade jag inte hört talas om innan men vet nu vad det är :) Vad jag förstår så ska det går upp på taket ovanför den högs belägna avloppspunkten på huset (kan det finnas fler än en uppgång på taket??). Efter lite några timmars fasa för att klättra på taket så kom jag på att jag kunde titta på vinden först. Mycket riktigt hitta jag ett rör med en klämma som gick att separera. Där lukta det avlopp och jag kunde känna ett visst drag utåt. Kunde inte se något som satt fast.
Så nu undrar jag kollar i andra ändan så det inte är något där? Det ska ju sitta fast vid vattenlåset men där ser jag inga "luftningsrör".
Så var sitter den andra ändan (inte den som är på taket) av en avloppsluftare och går den att kontrollera?

När det gäller ventilation så har vi frånluftsvärmeväxlare så det är ett passivt system. Några fläktar jag har inte sett eller hört talas om. Men jag har öppnat ventilationen i våt rummen lite mer för att se om det gör någon skillnad.

Än en gång, tack för er hjälp!

Mvh Christian

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.