ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 028 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 028 inlägg
Jag ska rensa upp och byta lite prylar i mitt hydroforutrymme men så jag inte gör (allt för många) fel tänkte jag stämma av lite så detta är en av två trådar jag skapar i ämnet.
Jag har egen brunn med djupvattenpump, denna matar hydroforen i källaren på lillstugan (som inte har något tappställe), och därifrån går det in i huvudbyggnaden.
från brunn till hydrofor går en 32mm PEM, från hydrofor och in i huvudbyggnaden går bara en 25mm PEM (vilket jag anar är anledningen att vi har ganska mediokert tryck trots att jag håller 2,9-4,8 i hydroforen), men det är inte min fråga.
I knippet med slangar som kommer in genom väggen finns ytterligare två 32mm PEM, som jag inte fattar vad de är till för. När vi köpte huset (dödsbo, så ingen att fråga) var allt isärkopplat, men även dessa överblivna PEM har kopplingar på sig och går att koppla in:
Vy från sidan, anslutning #2 går "bakåt" i bilden
Vy rakt uppifrån
När jag flyttade in provade jag att koppla på dessa och släppa på vatten (jag trodde ju att åtminstone en av dem matade huvudbyggnaden), det flödade friskt (pumpen gick typ konstant om jag minns det rätt), men jag märkte ingenstans där det kom vatten (stod till och med utanför källaren för att lyssna om det kom några svordomar från grannarna
), så jag kopplade loss dem igen och har inte rört dem sen dess. Utsidan av denna vägg är ett par meter ner i marken, så att följa dem har jag inte lyckats med. någon som kan gissa vad dessa kan vara till för?
Det bästa jag kommit på är en att de kanske matade en gammal ejektorpump. Jag vet inte säkert att det gjorts ett pumpbyte, men orimligt är det ju inte. Men varför i så fall inte återanvända en av dessa PEM för djupvattenpumpen (jag har ju totalt 3 st som inte matar huset)? och inte skulle de väl sitta kopplade på det där sättet om det varit en ejektorpump? och dessutom, om man nu var tvungen att gräva och borra genom väggen för den nya pumpens PEM, varför inte ta bort det gamla?
Tja, det är väl mest nyfikenhet, men om någon kunde hjälpa mig att stilla den vore det toppen!
Jag har egen brunn med djupvattenpump, denna matar hydroforen i källaren på lillstugan (som inte har något tappställe), och därifrån går det in i huvudbyggnaden.
från brunn till hydrofor går en 32mm PEM, från hydrofor och in i huvudbyggnaden går bara en 25mm PEM (vilket jag anar är anledningen att vi har ganska mediokert tryck trots att jag håller 2,9-4,8 i hydroforen), men det är inte min fråga.
I knippet med slangar som kommer in genom väggen finns ytterligare två 32mm PEM, som jag inte fattar vad de är till för. När vi köpte huset (dödsbo, så ingen att fråga) var allt isärkopplat, men även dessa överblivna PEM har kopplingar på sig och går att koppla in:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från sidan, anslutning #2 går "bakåt" i bilden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy rakt uppifrån
När jag flyttade in provade jag att koppla på dessa och släppa på vatten (jag trodde ju att åtminstone en av dem matade huvudbyggnaden), det flödade friskt (pumpen gick typ konstant om jag minns det rätt), men jag märkte ingenstans där det kom vatten (stod till och med utanför källaren för att lyssna om det kom några svordomar från grannarna
Det bästa jag kommit på är en att de kanske matade en gammal ejektorpump. Jag vet inte säkert att det gjorts ett pumpbyte, men orimligt är det ju inte. Men varför i så fall inte återanvända en av dessa PEM för djupvattenpumpen (jag har ju totalt 3 st som inte matar huset)? och inte skulle de väl sitta kopplade på det där sättet om det varit en ejektorpump? och dessutom, om man nu var tvungen att gräva och borra genom väggen för den nya pumpens PEM, varför inte ta bort det gamla?
Tja, det är väl mest nyfikenhet, men om någon kunde hjälpa mig att stilla den vore det toppen!
Tror inte på ejektorpumpsteorin. Finns ju som du säger ingen anledning att koppla in dessa slangar efter ett pumpbyte. Pumpen skulle ju ha stått vid hyroforen och som du säger en slang borde ha återanvänts vid byte till dränkpump.
Troligen har slangarna gått till andra tappställen. Har det funnits fler byggnader på tomten? Kolla med grannarna om de har någon idé. Kanske var det en gemensam brunn tidigare.
Troligen har slangarna gått till andra tappställen. Har det funnits fler byggnader på tomten? Kolla med grannarna om de har någon idé. Kanske var det en gemensam brunn tidigare.
Kan ju också vara matningar till någon bevattning eller utkastare som funnits på gården någonstans. Vi hade också ett "mystiskt" PEM rör ut från vår pump men det visade sig sen att det har funnits en pool på gården tidigare (70-tal) och det var påfyllning till den som gick ut...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 028 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 028 inlägg
Tja, mitt hus har stått på en större fastighet (idag 4000+m2, förut en bit under 10ha) dock inga fler hus om jag fattar det rätt utan bara skog / äng. Kanske har man haft något enstaka djur och haft dessa slangar till deras dricksvatten, men det känns så konstigt att dra 2x32 till djuren, och bara 25mm till huset man själv tänkt bo i (dessutom är jag relativt säker att det inte funnits djur annat än husdjur sedan denna installation gjordes på tidigt 70-tal).
Jaja, jag får väl fortsätta undra, och kanske någon gång i framtiden får jag gräva upp dessa och se vart de tar vägen, tack för input så länge.
/U
Jaja, jag får väl fortsätta undra, och kanske någon gång i framtiden får jag gräva upp dessa och se vart de tar vägen, tack för input så länge.
/U
Klicka här för att svara