2 072 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Horisontell 90-böj i vägg
Badrumsrenovering i 50-talshus, tegelväggar och betonggolv. Planerar avloppet från en vägghängd komod och vill helst dra avloppet i väggen. Då måste röret gå horisontellt först ca 2 m in till hörnet (med lämpligt fall, 2 cm/m) och göra en 90 graders sväng horisontellt och sedan ca 1 m (fortfarande horisontellt, med fall), sedan 45-böj och sist anslutning till 110-rör.
Är det här direkt olämpligt? Jag kan nog inte byta till 2x 45, det blir för tajt. Mina alternativ är att gå rakt ner i golvet (men vill helst undvika rörgenomragning i golvet) eller att gå in i väggen och sedan ner i golvet (då undviker jag horisontell 90-böj) och ansluta till en golvbrunn.
Är det här direkt olämpligt? Jag kan nog inte byta till 2x 45, det blir för tajt. Mina alternativ är att gå rakt ner i golvet (men vill helst undvika rörgenomragning i golvet) eller att gå in i väggen och sedan ner i golvet (då undviker jag horisontell 90-böj) och ansluta till en golvbrunn.
Kan du gå horisontellt till vägghörnet, ta en 90-gradare med stor radie
som du vinklar 45 grader neråt i hörnet & sedan en 45-gradare för att
"komma tillbaka till" horisontell dragning efter vägghörnet?
-Då borde du få en snällare dragning...
som du vinklar 45 grader neråt i hörnet & sedan en 45-gradare för att
"komma tillbaka till" horisontell dragning efter vägghörnet?
-Då borde du få en snällare dragning...
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Känns inte som det är något man vill dra ett rensband genom.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle kunna ha en renslucka alldeles innan 50-röret ansluter 110-röret, så man kan komma in bakifrån och rensa vid behov (anslutningen blir i garderoben som ligger vägg i vägg med badrummet, här sitter också vattenfördelarna).
Alternativt så går jag som sagt neråt istället, då blir det 2 st vertikala 90-böjar istället.
Alternativt så går jag som sagt neråt istället, då blir det 2 st vertikala 90-böjar istället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden