ullberg
Jag ska rensa upp och byta lite prylar i mitt hydroforutrymme men så jag inte gör (allt för många) fel tänkte jag stämma av lite så detta är en av två trådar jag skapar i ämnet.

Jag har egen brunn med djupvattenpump, denna matar hydroforen i källaren på lillstugan (som inte har något tappställe), och därifrån går det in i huvudbyggnaden.

På inkommande ledning sitter allra först något som jag identifierat som en backventil av kultyp (om man lättar på locket kan man i all fall plocka ut en kula):

IMG_2268.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ser också något motsvarande i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/vatten...rej-pa-inkommande-vatten-fran-egen-brunn.html)

Brukar man ha en backventil där? Jag antar att det sitter en i pumpen (EMTEK SRO B 16 enl. lapp på hydroforen), tänker att det egentligen borde räcka... Kan det vara så att den i pumpen är lite tveksam till funktionen, och att man därför satt en extra innan hydrofor?

Om jag vill ersätta den med något modernare, bör man köra med kultypen för flödets skull eller kan jag ta en "vanlig" med kägla (PEM:en är 32mm så det lär bli en R32). Anledningen att jag vill byta är att trots hysteriska mängder lin och pasta blir det inte riktigt tätt i locket (någon enstaka droppe då och då), och sist jag drog i den kändes det som att något började ge vika.

/U

Borde inte behövas en backventil där ommontaget av dränkpumpen är korrekt, men du kan ju ha den som en "extra säkerhet". En "vanlig" med kägla funkar utmärkt. Kör på R32.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Stort tack, tror just du besparade mig pengar i storleksordningen 500-1000, en backventil med kula verkar inte vara en billig historia...

Om vi någonsin ses blir det ett par öl (eller annan dryck som faller dig i smaken) på min bekostnad!

• Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.