Har en Meec 731-073 kopplad till egen brunn. Den pumpar inte längre. När jag sätter på strömmen hörs bara ett svagt spänningspåslag ca 10 sekunder, men motorn kommer inte igång. Om jag inte slår av strömmen försöker den igen efter en stund, men utan resultat.
Det senaste jag gjorde var att byta en slang mellan pump och filter som hade spruckit. Det funkade en vecka. Har försökt hitta om det är otätt där, men hittar inget. Misstänker att motorn lagt av.

Någon idé. Tack!

Låter som att kondensatorn är slut.
Sitter ofta en kondensator som lurar motorn att gå trots att den är 3fas, och du matar med 1fas.
Den går att byta.

Tack för tips, men jag hittar ingen kondensator. Står inget i manualen (som jag hittade på nätet) om det. Får kontakta Jula som tydligen sålt den (inte jag som köpt den och gjort installationen från början).

• Gilla
emde
  • Laddar…
Bild på motorn hade varit bra (med öppen kopplingslåda).
Är det en eller två sladdar som går till/från kopplingslådan på själva motorn? Den ena är matningen den andra är till en extern kondensator, om det bara är en sladd så sitter kondensatorn inne i kopplingslådan/motorn

Var tvungen att köpa en tri-wing för att öppna kopplingslådan. Där fanns mycket riktigt en kondensator. Den låg i en del vatten - vet inte om det har betydelse eftersom den ser väldigt vattentät ut.
Jag hittade ingen liknande kondensator att köpa på nätet så jag kontaktade Jula via deras formulär. Det tog någon dag innan de svarade, men dom ska skicka en till närmaste Jula-varuhus. Kommer att ta några dagar, men jag hoppas verkligen att det löser problemet. Har varit utan vatten för länge i år (det ena problemet efter det andra).

Tack för tipset i alla fall, första steget på vägen till lösningen.
Man får lära sig mycket den hårda vägen när man har eget hus, speciellt som det egentligen är en sommarstuga och inte 100% anpassat till året-runt-boende.:p

Efter många om och men och missförstånd med Jula (ärende droppat mellan stolarna med semesterpersonal antagligen) fick jag äntligen tag i rätt kondensator. Installerade den. Ingen som helst skillnad. Motorn går inte igång. Har inga fler idéer om vad göra utom att ringa hantverkare för okänt antal tusen, vilket inte är ett optimalt alternativ eftersom jag är arbetslös. Å andra sidan har jag varit utan vatten i drygt 3 veckor nu....:(

ullberg
Workingclasshero skrev:
[länk]

995:- bara handla ny.
Jag håller med (dock är ju tydligen TS pressad på den ekonomiska sidan så det är ju lätt för oss att säga), men lite lustigt att det kommer just från dig som vill byta en enstaka komponent i en annan aktiv tråd ;)

/U

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.