6 662 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Partiklar i vattnet sätter igen alla kranar
Hej. Jag har tidigare skrivit om detta ämne, men måste få fråga igen för nu börjar det bli akut.
Jag bor i en 1,5 plans villa med kommunalt vatten och varmvattenbererdare. ( 5 i hårdhet)
Jag har problem med att kranarnas silar i huset sätts igen av små bruna partiklar, så det blir dåligt tryck och spridda strålar. Man får med ca 1 månads mellanrum rengöra dom och sen återkommer problemet efter en tid. Har haft Vattenleverantören där som undersökt partiklarna för att kolla om det var sand eller något och dom får det till kalk. Dom provade tydligen med syra för att se om det var sand. Dom påstod att det fanns nåt som heter pannsten, som kan bildas i varmvattenberedaren om man har för hög temp i den. Men jag har den på rekommenderade inställningar och har tom sänkt lite. Har också pratat med Nibe, tillverkaren av beredaren, och någon surare support har jag aldrig stött på, men det lilla jag fick ut av dom var att det kan vara koppar från emaljen i beredaren. Det var enligt dom extremt ovanligt men kan hända. Men vattenlev sa att om det vorde koppar borde det vara grön färgat och det är det inte.
Beredaren är från 2003, och mina grannar som har äldre beredare har inga problem och dom sitter på samma ledning.
Nån som kan förklara vad det kan vara/bero .
Finns det problem med nån Nibe Compact Cu från 2000 talet. Varför har jag det men inte grannarna. Har tidigare fått massvis med förslag om avhärdare, men det skall man ju inte behöva då grnnarnas fungerar.
Jag bor i en 1,5 plans villa med kommunalt vatten och varmvattenbererdare. ( 5 i hårdhet)
Jag har problem med att kranarnas silar i huset sätts igen av små bruna partiklar, så det blir dåligt tryck och spridda strålar. Man får med ca 1 månads mellanrum rengöra dom och sen återkommer problemet efter en tid. Har haft Vattenleverantören där som undersökt partiklarna för att kolla om det var sand eller något och dom får det till kalk. Dom provade tydligen med syra för att se om det var sand. Dom påstod att det fanns nåt som heter pannsten, som kan bildas i varmvattenberedaren om man har för hög temp i den. Men jag har den på rekommenderade inställningar och har tom sänkt lite. Har också pratat med Nibe, tillverkaren av beredaren, och någon surare support har jag aldrig stött på, men det lilla jag fick ut av dom var att det kan vara koppar från emaljen i beredaren. Det var enligt dom extremt ovanligt men kan hända. Men vattenlev sa att om det vorde koppar borde det vara grön färgat och det är det inte.
Beredaren är från 2003, och mina grannar som har äldre beredare har inga problem och dom sitter på samma ledning.
Nån som kan förklara vad det kan vara/bero .
Finns det problem med nån Nibe Compact Cu från 2000 talet. Varför har jag det men inte grannarna. Har tidigare fått massvis med förslag om avhärdare, men det skall man ju inte behöva då grnnarnas fungerar.
Det är dessvärre många som har problem med kalk. När jag bodde i lägenhet i stan fick jag lägga dusch munstycket i citronsyra för att få rent det. Och små "gruspartiklar" fanns det alltid i silarna. Mängden kan förklaras på många sätt, ex. Gamla och dåliga rör i huset eller ledningsnätet från kommun som börjar släppa. Det kan också vara placering på huset i förhållande på ledningsnätet, dvs. Att du ligger ansluten på ett blindrör, eller i slutet av ledning.
I dom flesta fall så tillför man kalk i ett kommunalt vatten, då vattnet ofta kommer från ytvatten med ett lågt pH-värde som måste justeras.
Hur som helst så uppstår partiklarna genom att det släpper bitar av kalket från rören som sen fastnar i silen.
Ungefär som när man kalkar av ett gammalt stryckjärn, då släpper kalken och blir små bitar som kommer ut i tid och otid vilket ger fläckar på kläderna.
Med vänlig hälsning, Morgan
I dom flesta fall så tillför man kalk i ett kommunalt vatten, då vattnet ofta kommer från ytvatten med ett lågt pH-värde som måste justeras.
Hur som helst så uppstår partiklarna genom att det släpper bitar av kalket från rören som sen fastnar i silen.
Ungefär som när man kalkar av ett gammalt stryckjärn, då släpper kalken och blir små bitar som kommer ut i tid och otid vilket ger fläckar på kläderna.
Med vänlig hälsning, Morgan
Hej Mogge och tack för ditt svar. I detta fall vet jag ju inte om partiklarna till 100% är kalk men vi tror det. Och varför får bara jag det. Vi är 13 hus på en återvändsgata och jag ligger inte i slutet av ledning utan snarare i mitten av ledningen på gatan. Bara jag har problem på gatan. Skumt...
Är du säker på att ingen annan har det? Min erfarenhet är att många upplever såna saker olika. Vissa kan uppleva missfärgningar i ex. Handfat som otroligt mycket, medans andra bara rycker på axlarna och tycker att det inte är så farligt.
Sätt i en sånhär kanske hjälper?
http://www.rinkabyror.se/artikel/smutsfilter-15r/
Smutsfilter
Silkorg av rostfritt stål. Maskstorlek 0,5 mm
http://www.rinkabyror.se/artikel/smutsfilter-15r/
Smutsfilter
Silkorg av rostfritt stål. Maskstorlek 0,5 mm
Vi fick tillfälligt samma fenomen efter byte av ventilerna vid vattenmätaren. Det krävde ju att kommunen stängde av ventilen i gatan. och den hade stått orörd i många år. De fick vrida fram och tillbaka en massa gånger för att få vattnet avstängt. En massa skit lossnade, för efteråt fastnade små bruna korn i alla kranar.
Det kanske är något problem med er ventil ute i gatan?
Det kanske är något problem med er ventil ute i gatan?
Klicka här för att svara