2 958 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Inget vatten -fruset?
Sida 1 av 2
Vi har varit utan vatten i en månad. Kan vara fruset då vi plogat upp en yta på gården där ledningen går. I så fall kommer vi att vara utan ytterligare ca 1 månad. Funderar nu över om det kan vara något annat. Vattenlåset, spaken som man stänger av vattnet i ledningen verkar "slapp". Kan det vara så att själva låsanordningen kan ha släppt så det är därför vi inte har vatten. Att det är låst oavsett hur vi rör spaken? Någon rörkrökare som varit med om detta? Kostar ju en del att anlita expert när man bor långt ute på glesbygden.
Jisses. Har ni så kallt fortfarande. Jag har gått runt i shorts och t-shirt hela dagen idag. Visst kan vissa ventiler fastna så de inte går att öppna, men de gör ju inte det helt själv. Har ni stängt ventilen nyligen? Har ni kommunalt eller eget vatten?
Ööh det är ju inte minusgrader någonstans i landet nu!
Jag tror snarare att eran brunn gått torr.
Kolla att ingen toalett står och tjuvspolar eller annat läckage som kan förbruka mer än tillrinningen i brunnen!
Edit: det står att denna tråd är skapad förste januari 1970?
det känns ju lika sannolikt som att en vattenledning fryser i maj
Mvh
Jag tror snarare att eran brunn gått torr.
Kolla att ingen toalett står och tjuvspolar eller annat läckage som kan förbruka mer än tillrinningen i brunnen!
Edit: det står att denna tråd är skapad förste januari 1970?
Mvh
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 031 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 031 inlägg
Jag har också lite svårt att tro att en ledning skulle vara frusen, ens i jämtland: http://www3.vv.se/tjaldjup/
Däremot kan det ju vara så att något frusit i vinter, och om det frusit väldigt mycket skulle en ledning kunnat frysa sönder så pass mycket att läckaget gör att du inte kan få tryck bortom läckan. Kan du beskriva anläggningen lite mer, var sitter pump, tryckkärl etc. , var går ledningar osv. osv. bilder kan ofta hjälpa. Kan du för övrigt höra om pumpen går?
Det du kallar vattenlås låter mer som en avstäningsventil (vattenlås har med avlopp att göra) och om den spaken är helt lös kan den vara en bov, normalt på lite större dimensioner sitter det en skruv / bult i mitten, är den åtdragen ordentligt?
Däremot kan det ju vara så att något frusit i vinter, och om det frusit väldigt mycket skulle en ledning kunnat frysa sönder så pass mycket att läckaget gör att du inte kan få tryck bortom läckan. Kan du beskriva anläggningen lite mer, var sitter pump, tryckkärl etc. , var går ledningar osv. osv. bilder kan ofta hjälpa. Kan du för övrigt höra om pumpen går?
Det du kallar vattenlås låter mer som en avstäningsventil (vattenlås har med avlopp att göra) och om den spaken är helt lös kan den vara en bov, normalt på lite större dimensioner sitter det en skruv / bult i mitten, är den åtdragen ordentligt?
Jag skulle mycket väl kunna tro att det kan vara fruset, var inte längesen jag hittade ett ställe här med tjäle kvar, och jag bor ändå rätt långt söderöver.
Om det varit kallt och tjälen krupit långt ner, vilket den lätt gör där man har plogat kan det ju ta tid innan den släpper.
Som någon frågade innan, var har du pumpen? kan du inte öppna någon kran direkt efter pumpen så ser du om det kommer vatten där...
Om det varit kallt och tjälen krupit långt ner, vilket den lätt gör där man har plogat kan det ju ta tid innan den släpper.
Som någon frågade innan, var har du pumpen? kan du inte öppna någon kran direkt efter pumpen så ser du om det kommer vatten där...
Ser att du bor långt söderut MTech. Har själv bott där en gång i tiden och då trodde kompisarna att Sverige slutade typ vid Lidköping! Det var det längsta norrut de kände till!
Här uppe i riktiga Norrland har vi fortfarande minusgrader ibland på nätterna, ganska många dessutom! När kylan börjar släppa kryper tjälen ner i jorden från att normalt på vintern ligga på ca 110-150 cm, bara så att du förstår
. Jämtland är mer än bara Östersund och marken är mer än bara ytan! (Isen på sjön gick för 5 dagar sedan!)
Brunnen är inte torr, finns vatten på fastighet före oss på ledningen. Ingenting står och läcker.
Någon pump behöver vi inte, här går vi på självtryck.
Brunnen är inte torr, finns vatten på fastighet före oss på ledningen. Ingenting står och läcker.
Någon pump behöver vi inte, här går vi på självtryck.
Redigerat:
Ja, här i norr kan det vara minusgrader mitt i sommaren! Ifjol hade vi minusgrader minst en natt varje månad. Vi ligger på samma breddgrader som vackra Jämtland, så vi har ju samma klimat...
Vi blev utan vatten hux flux förra månaden, för oss visade det sig vara en koppling som hade gått sönder så allt vatten rann ut direkt efter pumpen. Så när vi bytt den där plastmojängen som var sönderdragen och klåpar-tätad så funkade det.
Vi blev utan vatten hux flux förra månaden, för oss visade det sig vara en koppling som hade gått sönder så allt vatten rann ut direkt efter pumpen. Så när vi bytt den där plastmojängen som var sönderdragen och klåpar-tätad så funkade det.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske läge att isolera lite ovanför ledningen.
Men visst ja! Det skulle ju aldrig mer bli vinter lovade naturvårdsverket:
http://www.youtube.com/watch?v=ANDOcPUlfC0

Men visst ja! Det skulle ju aldrig mer bli vinter lovade naturvårdsverket:
http://www.youtube.com/watch?v=ANDOcPUlfC0
Ledningen går ca 500 m upp mot fjället. Har aldrig frusit i övre delen, värre på gården (ca 2 meter ner i backen) och under landsvägen. Där kommer vi nu att försöka sätta in en värmekabel så långt som det är möjligt, helst 40 m, kabeln går i en böj och har även en förgrening så vi får se hur långt vi kommer. Skall bli spännande, men vi klarade av tiden utan rinnande vatten bra även om det var lite omständligare än vanligt. Skulle nog ändå säga att det varit en nyttigt tid eftersom vi på ett konkret sätt påmints om hur värdefullt rinnande rent vatten är.