När en rörmokare ska koppla in något kollar man inte att rören är i våg innan man börjar montera och kapa rören? Rörmokaren skulle installera en handdukstork och efter han monterat väggbrickorna och kapat rören och sedan hängt dit handdukstorken att den inte sitter rakt.

Det låter som något du får ta med aktuell rörmockare.

Min erfarenhet är att det finns bra rörmockare och så finns det sådana jag aldrig skulle släppa in i mitt hus, en del av dessa gör visserligen det de ska, men rördragning och montage av apparatur kan se ut hur som helst.

Reklamera jobbet, man bör kunna kräva att inredet i ett badrum sitter rakt, men ifrågasätt inte en hel yrkeskår bara för att din hantverkare har slarvat.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag ifrågasätter inte en hel yrkeskår. Frågan är om de ens går att justera när rören redan är kapade?

Tilläggas bör att rören kommer ut ur väggen så de är en doldanslutning eller vad man ska kalla det :)

Krilleman
JF. skrev:
Jag ifrågasätter inte en hel yrkeskår. Frågan är om de ens går att justera när rören redan är kapade?
hur menar du justera vid kapningen?

Visa oss hur din sneda installation ser ut med en bild! :thumbup:

Står på Ikea så de blir lite klurigt ;) de skiljde ca 5-6mm mellan rören ut från väggen. Men plattsättaren hade borrat 25mm hål så de fanns justeringsmån. Känns som misstagen kanske hade kunde ha undvikits. Lösningen blev lite våld så sitter den rakt i de vertikala rören, medans de horisontella pinnarna inte är helt raka.

Som Krilleman skriver: Upp med en bild, annars är det svårt att förstå vad/hur stort felet är.

...men rören ut ur väggen måste ju ha suttit fast, annars kan ju inte tätskikt etc ha monterats på korrekt sätt. Dvs, satt rören snett ut ur väggen och det blir krokigt pga det så uppstod ju felet innan röris kom dit.

Rören är monterade rakt på reglar. Jag tror röret har fått sig en knäck och sen eftersom nivån inte kollades innan monteringen blev det som det blev. För nog borde man kunna justerat röret 5mm uppåt för att få de i våg.

JF. skrev:
Rören är monterade rakt på reglar. Jag tror röret har fått sig en knäck och sen eftersom nivån inte kollades innan monteringen blev det som det blev. För nog borde man kunna justerat röret 5mm uppåt för att få de i våg.
Gissar på att det är du som har monterat rören... ?

JF. skrev:

Ja, dom rör jag monterat, tätat och kaklat runt går iaf inte att flytta 5 mm. Dm sitter fast även om hålet i kaklet är större.

Intressant detta på reglar genom våtrumsskiva och/kanske även genom konstruktionsplyfa och ändå skulle dom fått sig en knäck ?

JF. skrev:

Nej de var inte jag som monterat rören. Men de är inte så mkt att göra utan att får leva med det. Tack för era svar!

P
Lägg upp en bild får vi se hur snett det är monterat.
"Lite snett är också rakt"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.