Jag hittar ingen koppling som passar till en gammal "Polyetenslang PEM", den verkar vara 30mm, någon som kan hjälpa mig hur jag ska få i hop det?

ullberg
Nä, det är ju inte 32mm, har provat med dom kopplingarna och dom är för stora, har mätt och det ser ut som det är 30mm..

Riktigt gamla, helsvarta PEM-slangar verkar nästan kunna krympa lite med tiden om de legat utomhus på marken. Dock inte så mycket som 2 mm, men väl så pass att PRK inte fungerar något bra. Prova med Beulco eller plastkoppligar istället, det brukar fungera bättre i sådana fall. Är slangen verkligen så liten som 30 mm så går nog inte dessa kopplingar heller. Skulle vara Beulcon då om du värmer slangen lite lätt så den blir mjuk så du kan pressa i stödhylsan så att slangen blir en aning större i ändan. Men jag betraktar det som en fullösning.

Den är inom hus, har provat med plast och det fungerar inte alls, går att dra åt den förfullt och kopplingen sitter löst, Beulcon har jag inte provat, kan det fungera?

Funkar det inte med plastkoppling (stor blå/svart alltså) så är det nog helt enkelt en udda dimension. Då har jag ingen mer hjälp att komma med.

Inne skulle jag inte prova den metoden jag beskrev med beulcon. Hade det varit i trädgårdslandet eller liknande så hade det varit en annan sak...

P
Finns svarta pem kopplingar som har ett brett spann tex tar över 28-34. Har använt sådan några ggr när de vart udda dimensioner, inköpt på ahsell.

Krilleman
Pherra skrev:
Finns svarta pem kopplingar som har ett brett spann tex tar över 28-34. Har använt sådan några ggr när de vart udda dimensioner, inköpt på ahsell.
Rätt namn på produkten: Isoflo 113 Felxikoppling R25x27-35
RSK: 250 32 52
Kan köpas tex här

Tack för hjälpen, ska beställa en sådan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.